Iskuryhmien tekemät saavutettavuusiskut
Tällä sivulla kerrotaan, mihin verkkosivuille, itsepalvelulaitteisiin ja sovelluksiin saavutettavuuden iskuryhmät ovat halunneet muutosta ja miten organisaatiot ovat suhtautuneet saavutettavuusiskuihin.
Vallilan iskuryhmäläiset tapaamassa HSL:n sovelluskehittäjiä.
Erilaiset ryhmät ympäri Suomea ovat jo vaikuttaneet verkkopalveluiden helppokäyttöisyyteen ja ymmärrettävyyteen. Saavutettavuusiskuja on toteutettu sekä verkkosivuille, että itsepalvelulaitteisiin ja -automaatteihin. Ryhmät ovat kokoontunet kasvotusten ja etäyhteyksien avulla.
-
Katso tästä, millaisin palveluihin iskuryhmät ovat iskeneet AvaaSulje
- HUS:n eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin nettisivuille
- Helsingin kaupungin nettisivuille
- Korkeasaaren nettisivuille
- Pääkaupunkiseudun kirjaston Helmetin nettisivuille
- POP Pankin nettisivuille
- Pohjois-Karjalan terveys- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymän Siun soten nettisivuille
- Fölin eli Turun joukkoliikenteen järjestäjän nettisivuille
- Me Itse ry:n nettisivuille
- Oulun kaupungin nettisivuille
- Nuorten mielenterveystalon nettisivuille
- Kelan nettisivuille
- VR:n nettisivuille
- Prisman verkkokauppaan
- Linnanmäen nettisivuille
- Särkänniemen nettisivuille
- Onnensillan nettisivuille
- Hesburgerin tilauslaitteeseen
- Hyvinkään kehitysvammaisten tuki ry:n uudistuneille nettisivuille
- Finnkinon nettisivuille
- Digi- ja väestötietoviraston nettisivuille
- Oda-sovellukseen
- Wolt-sovellukseen
- Helsingin kaupungin kuntokeskuksen lipunmyyntiautomaattiin
- HSL-sovellukseen
- Helsingin kaupungin kirjaston automaattiin
- Rovaniemen kaupungin automaattiin
- Burger Kingin tilausautomaattiin
- R-Kioskin itsepalvelukassaan.
-
Katso tästä, mitä muutoksia iskuryhmät ovat toivoneet AvaaSulje
- selkokielisiä sivuja sivustolle
- selkokieliset sivut helpommiksi löytää ja sivuille lisäksi kuvia
- hakutoimintoa ja hakutuloksia helpommaksi käyttää ja ymmärtää
- englannin kielen vaihtamista suomeksi eläingalleriassa
- koronatiedotusta selkeämmäksi ja ymmärrettävämmäksi
- tietoja pankin palveluista selkeämmin esille
- bussiaikataulujen helpompaa selaamista nettisivuilla
- varausjärjestelmää selkeämmäksi
- sivustolla olevia linkkejä selkeämmiksi
- selkeämpiä evästetekstejä
- selkeämpää etusivulle vievää painiketta
- automaateissa selkeämpiä ohjetekstejä
- mitä tarkoittaa vuorokausilippu, milloin se alkaa ja päättyy
- valikon otsikkoja kuvaavammiksi.
Lue tarkemmin saavutettavuuden iskuryhmien iskuista.
Vaikuttaminen on tuntunut merkittävältä
Iskuryhmä on kannustanut osallistujia kokeilemaan uusia digitaalisia laitteita ja palveluita. Ryhmään osallistujat ovat kohdanneet sähköisten palveluiden kehittäjiä ja saaneet kokemuksia aidosta vaikuttamisesta itselle tärkeisiin palveluihin.
”Olen onnellinen, että sain olla mukana ja sain vaikuttaa asioihin.” -iskuryhmäläisen palaute
”Iskuryhmässä opin paljon palautteen antamisesta.” – iskuryhmäläisen palaute
”Kaikki hyötyvät, organisaatiot saavat palautetta ja me saamme antaa palautetta. ” -iskuryhmäläisen palaute
Iskuryhmien antamaa palautetta arvostetaan
Lähes kaikki saavutettavuuden iskuryhmät ovat saaneet vastauksen iskun kohteelta. Organisaatiot ovat kiitollisia palautteesta ja osa iskun kohteiksi päätyneistä organisaatioista on hakeutunut kognitiivisen saavutettavuuden arviointiin, sekä sitoutuneet edistämään helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä verkkopalveluiden kehittämisessä.
”Kiitos teille vielä ajatusten herättelystä kirjaston päädyssä sekä mainiosta ”uteliaanrennosta” otteesta vierailujen ja laitteiden tutkailun suhteen. Se on tismalleen oikea kehittämisasenne :)” -Helsingin kaupungin kirjaston palaute
”Kiitos teidän käynnistänne. Oli valaisevaa kuulla palautetta iskuryhmältä. Vierailunne herätti suurta kiinnostusta HSL:ssä.” -HSL:n palaute iskuryhmälle
Iskuryhmien vaikutus tiedon levittämisessä sekä palveluiden helppokäyttöisyyden ja ymmärrettävyyden parantamisessa on ollut merkittävä.
Lue uutisia iskuryhmien iskuista