Sporttikerho testasi lippuautomaatin
- Iskuryhmät
- Julkaistu: 11.4.2023
Kehitysvammatuki 57 ry:n sporttikerholaiset testasivat Kontulan kuntokellarissa sijaitsevaa lippuautomaattia. Automaatista voi ostaa kuntosalille kertalipun tai leimata käynnin kortista tai tarkastaa kortin saldon. Testaustilanteessa jokainen osti itselleen yhden kerran lipun.
Sporttikerholaiset ovat käyneet Kontulan kuntokellarissa muutamia kertoja, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun jokainen kerholainen osti itse lipun. Ryhmästä yksi osallistuja on aikaisemmin ostanut lipun itse.
Testausta olivat seuraamassa Helsingin kaupungilta Sofia Bergman ja Kata Isotalo. Kontulan kuntokellari on Helsingin kaupungin ylläpitämä liikuntatila, jota kaikki kuntalaiset voivat käyttää pientä maksua vastaan. Maksuautomaatti on ainoa keino maksaa käynti urheiluhallissa, joten on tärkeää, että sen käyttäminen on kaikille asiakasryhmille helppoa.
Tässä jutussa on kerrottu havaintoja, joita testauksessa teimme.
Aloitusnäyttö hankala
Moni käyttäjä jäi ihmettelemään, mistä aloittaa lipun ostaminen. Aloitusnäytöllä on monta asiaa yhtä aikaa näkyvillä. Kauppa-painikkeen vieressä on Osta tuotteita -teksti, joka houkuttaa painamaan ja yhtä lukuun ottamatta testaajat lähtivät ostamaan lippua painamalla Osta tuotteita -kohtaa. Ostamaan pääsee kuitenkin vain Kauppa-painikkeesta.
Osta tuotteita -teksti houkuttaa painamaan. Lipun voi kuitenkin ostaa vain, kun painaa Kauppa-painiketta.
Kuvakkeet helpottaisivat käyttöä
Kaupan otsikko on englanninkielinen ”Product Selection”. Vieras kieli ei testaustilanteessa käyttäjiä häirinnyt, mutta yleisesti ottaen kaikille ihmisille suunnatuissa palveluissa on tärkeää käyttää suomen kieltä, sillä kaikki ihmiset eivät ymmärrä englantia.
Kaupassa on mahdollisuus ostaa normaalihintaisia lippuja sekä lippuja alhaisemmalla hinnalla eläkeläisille, lapsille, opiskelijoille, työttömille ja varusmiehille. Henkilöitä, joille lukeminen on vaikeaa, kuvakkeet auttaisivat ostamaan oikean lipun. Testauksessa kaikki eivät osanneet valita oikeaa lippua ilman apua. Sen sijaan Lisää-painike houkuttaa painamaan ja tuotteen lisääminen onnistui helposti.
Kuvakkeet auttaisivat valitsemaan oikean vaihtoehdon. Väärän ostoksen poistaminen tuotti hankaluuksia.
Tehty valinta selkeämmin näkyviin
Kun käyttäjä on valinnut itselleen lipun, ei hän välttämättä huomaa, onko valinta onnistunut. Valitun tuotteen hinnan eteen tulee lippujen määrän kertova numero, mutta sitä eivät kaikki huomanneet. Tässä voisi auttaa se, että valitun tuotteen väri muuttuisi ja siten käyttäjä huomasi helpommin tekemänsä valinnan.
Tuotteen poistaminen aiheutti hieman hämmennystä. Eräs testaaja painoi Lisää-painiketta useamman kerran, kun hän yritti poistaa valinnan. Sen voi kuitenkin tehdä vasta ostoskorissa. Ostoskorin avaaminen voi arveluttaa, kun on valinnut enemmän lippuja, kun tarvitsee. Joudunko maksamaan kaikki, mitä ruudulla näkyy?
Kun lipun ostaja päättää ostaa valitun tuotteen ja painaa Osta-painiketta, pitää olla valmis maksamaan lippu heti, sillä tehty valinta häviää melko nopeasti ja ostotoimenpide palaa alkuun. Pidempi viive auttaisi niitä käyttäjiä, jotka toimivat hitaammin tai jos vaikka ei löydä heti maksukorttia.
Kaikki saivat ostettua lipun
Kaikki osallistujat onnistuivat ostamaan lipun. Selkeät värit painikkeissa auttoivat automaatin käytössä. Ne ohjaavat käyttäjää joko jatkamaan toimintoa tai peruuttamaan sen. Maksaminen kortilla on helppoa.
Testaaminen sujui hyvin ja kaikki sporttikerholaiset ovat halukkaita jatkossa ostamaan lipun itse.
Tärkeää palautetta Helsingin kaupungille
Testauksen seuraaminen oli Sofia Bergmanin mielestä erittäin mielenkiintoista ja hyödyllistä. ”Oli hienoa, että testaajat olivat avoimella mielellä mukana testaamassa, jotta palvelun käytettävyydestä saadaan käytännön havaintoja ja palautetta. Automaatin käytön haasteina nousi sellaisia asioita, jotka ovat varmasti haastavia kaikille käyttäjille ja on erittäin tärkeää, että nämä havainnot tulevat myös meille testauksen kautta näkyvämmiksi.”
Bergman vie huomiot eteenpäin järjestelmätoimittajalle painottaen niiden tärkeyttä, mutta ei uskaltanut heidän puolestaan luvata mitä muutoksia ja milloin niitä on mahdollista tehdä.
Kiitos yhteistyöstä Helsingin kaupunki.