Helppokäyttöinen ja ymmärrettävä verkkosivu on kognitiivisesti saavutettava. Kognitiivisesti saavutettava verkkosivu ei valmistu automaattisesti, vaan se täytyy suunnitella alusta alkaen yhdessä käyttäjien kanssa. Tältä sivulta löydät ohjeita, miten verkkosivujen tilauksessa ja suunnittelussa voit ottaa huomioon verkkosivujen käyttäjän ja päivittäjän tarpeet. Voit soveltaa ohjeita omiin käyttötarkoituksiisi sopiviksi.
Verkkosivuston helppokäyttöisyys ja ymmärrettävyys varmistavat, että kaikilla ihmisillä on yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua digitaaliseen yhteiskuntaan ja hyödyntää sen tarjoamia palveluita. Saavutettavuusmentori Heikki Oksanen kertoo lyhyesti, miksi kognitiivinen saavutettavuus on tärkeää ja ketkä siitä hyötyvät.
Muutakin kuin selkeää tekstiä
Verkkosivu on kokonaisuus, johon kuuluu esimerkiksi sivupohjat, valikkorakenne, painikkeet, kuvakkeet, toiminnot, sisältö ja kirjaisintyyli. Verkkosivuun on mahdollisesti liitetty muita järjestelmiä, kuten analytiikkatyökaluja ja verkkokauppatoimintoja. Kokonaisuudesta tulee toimiva, kun jokainen verkkosivun osa on ymmärrettävä. Selkeä sisältö ei riitä, jos sitä ei löydä. Kognitiivisesti saavutettavassa verkkosivussa sivuston rakenne on selkeä ja yhdenmukainen. Se ei muutu, kun käyttäjä liikkuu sivulta toiselle. Sivustolla on helposti tunnistettavia ja loogisesti toimivia painikkeita, ja käyttäjän kannalta olennaiset asiat tuodaan helposti saataville.
Saavutettavuutta pitää vaatia ja testata
Tilaajan tulee vaatia, että verkkosivun teknisestä toteutuksesta vastaavat palveluntarjoajat tekevät verkkosivuista saavutettavat. Vaikka sivusto täyttäisi saavutettavuuslainsäädännön vaatimukset, se ei silti välttämättä ole helppokäyttöinen ja ymmärrettävä.
Ymmärrettävyydelle ei ole samanlaisia lakiin kirjattuja vaatimuksia, kuin tekniselle saavutettavuudelle, eikä sitä voi helposti tarkistaa automaattisten toimintojen avulla. Kognitiivisen saavutettavuuden varmistaminen vaatii keskustelua ja testaamista todellisten käyttäjien kanssa.
Ohjeen rakenne ja sisältö
Ohjeen tavoitteena on, että osaat huomioida kognitiivisen saavutettavuuden, kun tilaat verkkosivuja tai päivität vanhoja. Ohjeet on jaettu neljään eri osioon. Voit hyödyntää ohjetta omiin käyttötarpeisiisi sopiviksi. Lisäksi ohjeesta löydät tehtäviä, jotka auttavat sinua ymmärtämään, mitä kognitiivinen saavutettavuus on.
Valmisteluvaihe
Selvitä verkkosivuston tarve ja käyttäjät. Tarkista verkkosivuille liitettyjen järjestelmien, kuten analytiikkatyökalujen tai verkkokauppatoimintojen saavutettavuus.
Kerää verkkosivujen käyttäjiltä ja päivittäjiltä kokemuksia vanhasta verkkosivusta. Mitkä asiat toimivat? Mitkä asiat kaipaavat kehittämistä?
Kerää verkkosivun käyttäjiltä toiveita uuden sivuston suhteen.
Kerää sivuja päivittäviltä ihmisiltä toiveita uuden sivuston päivittämisen suhteen. Millainen verkkosivujen päivittämiseen tarkoitettu alusta auttaa heitä tekemään selkeää sisältöä?
Tutustu, mitä kognitiivinen saavutettavuus on
Hyödynnä Selkeästi meille -hankkeen tietoa ja materiaaleja, jotka löydät tehtävistä.
Tieto auttaa tunnistamaan palveluntarjoajan osaamisen kognitiivisen saavutettavuuden toteutuksesta.
Perustieto auttaa havaitsemaan asioita verkkosivun kehityksen eri vaiheissa, esimerkiksi kun saat prototyyppejä arvioitavaksi ja testattavaksi toteutusvaiheessa.
Tutustu teknisen ja kognitiivisen saavutettavuuden eroihin
Tekninen saavutettavuus ei takaa helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä.
Saavutettavuuden muodot tukevat toinen toisiaan, mutta yhden huomioiminen ei automaattisesti tarkoita, että toinen olisi myös huomioitu.
Tutustu kognitiivisen saavutettavuuden perusteisiin. Tehtävä auttaa sinua ymmärtämään, kuka hyötyy ymmärrettävyydestä ja helppokäyttöisyydestä sekä miksi se on tärkeää.
Kognitiivinen saavutettavuus on yksi saavutettavuuden osa. Lainsäädäntö vaatii myös, että verkkosivu on saavutettava myös erilaisia avustavia teknologioita käyttäville henkilöille. Olemme koonneet selkeästimeille.fi-sivustolle muiden tahojen julkaisemaa tietoa ja materiaalia saavutettavuudesta. Pääset tutustumaan materiaaliin tämän linkin kautta.
Tilausvaihe
Varaa tarpeeksi aikaa ja rahaa selvitystyöhön. Tee tarjouspyyntö, jossa edellytetään kognitiivinen saavutettavuus käyttäjän ja sivuston päivittäjän näkökulmista.
Kognitiivisen saavutettavuuden huomiointi ei ole itsestäänselvyys
Erilaisten käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen vaatii testausta ja arviointia.
Kognitiivista saavutettavuutta tulee testata käyttäjillä, jotka erityisesti siitä hyötyvät.
Saavutettavuuteen tulee resursoida
Ymmärrettävyyden huomiointi vaatii käyttäjien mukaan ottamista, mikä vaatii aikaa.
Kun otat huomioon erilaisten käyttäjien tarpeet jo suunnitteluvaiheessa, sijoitus maksaa itsensä takaisin, kun verkkosivu otetaan käyttöön.
Varmista tarjouspyyntövaiheessa, että kognitiivinen saavutettavuus huomioidaan
Pyydä mahdollisten palveluntarjoajien esittelyä sekä projektissa mukana olevien kuvausta ja erityisosaamista saavutettavuusasioissa.
Varmista, että ymmärrettävyys ja helppokäyttöisyys on kirjattu tarjouspyyntöön, jolloin voit myös vaatia mahdollisia korjauksia.
Lisää kognitiivisen saavutettavuuden ohjeista tai arviointikriteereistä asioita, jotka täytyy täyttyä. Voit hyödyntää myös kognitiivisen saavutettavuuden opasta suunnittelijoille ja kehittäjille.
Varmista myös, että saavutettavuusvaatimukset huomioidaan lain vaatimalla tavalla.
Tarjouksesta tulee käydä ilmi, kuuluuko hintaan saavutettavuuden seuranta sekä virheiden korjaus verkkosivuprojektin jälkeen vai laskutetaanko siitä erikseen.
Hanki olemassa olevan sivuston nykytilan kartoitus, jos mahdollista
Nykytilan kartoitus antaa vihjeitä siihen, miten ihmiset käyttäytyvät sivustolla ja mitkä toiminnot ovat käyttäjille tärkeitä.
Varmista, että sivuston päivittämiseen tarkoitettu alusta ja sisällön rakenne-elementit ovat ymmärrettäviä.
On tärkeää, että sivuston päivittäminen on verkkosivujen päivittäjille helppoa. Helppokäyttöisen alustan mahdollisuuksia osataan paremmin hyödyntää.
Verkkosivujen alustoja, kuten WordPressiä, voi muokata käyttäjän tarpeita vastaavaksi.
Pyydä toteuttajalta muokkauksia, jos alustalla työskentely tuntuu vaikealta.
Tutustu kognitiivisen saavutettavuuden ohjeisiin. Ohjeet perustuvat Selkeästi meille -hankkeen kehittämään kognitiivisen saavutettavuuden arviointikriteeristöön. Siinä on huomioitu ne asiat, jotka kognitiivisesta saavutettavuudesta erityisesti hyötyvät henkilöt kokevat usein vaikeiksi. Kun tunnet ohjeet, opit huomaamaan verkkosivujen teknisten toteuttajien referensseissä ja mahdollisissa prototyypeissä asioita, jotka kertovat toteuttajan saavutettavuusosaamisesta.
Jos sinulla on olemassa oleva palvelu, tarkista ensin, miten kognitiivinen saavutettavuus toteutuu siellä. Voit tutustua myös itselle tärkeään verkkosivun ja kokeilla, miten seuraavat asiat toimivat:
Millainen valikkorakenne on?
Miten linkit ja painikkeet toimivat?
Onko kuvakkeilla tekstiselite?
Löytyykö tutut kuvakkeen tutuilta paikoilta?
Auttaako hakukone kirjoitusvirheissä?
Antaako hakukone selkeitä hakutuloksia?
Auttaako hakukone, jos on kirjoittanut sanan väärin?
Miten tieto on esitetty: esimerkiksi tekstinä, äänenä, videoina?
Miten sivusto ohjeistaa, esimerkiksi lomakkeiden täytössä.
Testaa sen jälkeen, miten ne toimivat selkeästimeille.fi-sivustolla.
Listaa seuraavaksi kognitiivisen saavutettavuuden ohjeista asiat, jotka lisäät tarjouspyyntöön.
Asiat voivat liittyä sivun rakenteisiin, esimerkiksi valikkoon, sivupohjiin, hakukoneeseen, lomakkeisiin, fontteihin, linkkeihin, painikkeisiin, kuvakkeisiin. Olisiko äänituki hyödyllinen?
Toteutusvaihe
Tee helposti hahmotettava ja selkeä sivusto. Varmista, että sivujen päivittäjät osaavat käyttää sivustoa ja toimia yhdenmukaisesti. Testaa sivustoa tietokoneella ja puhelimella. Järjestä mahdollisuuksien mukaan käyttäjätestauspaja. Tee tarvittavat korjaukset.
Organisaatiosi ajatus tärkeimmästä asiasta tai toiminnosta ei välttämättä ole sama, kuin käyttäjien näkökulmasta.
Pidä rakenne tyypillisen verkkosivun näköisenä
Tarkista, että verkkosivujen rakenne on yhdenmukainen ja tutut toiminnot löytyvät tutuista paikoista.
Monet käyttäjät ovat tottuneet etsimään toimintoja totutuista paikoista, kuten hakukonetta oikeasta yläkulmasta. Rakenteen rikkominen voi vaikeuttaa sivun käyttöä huomattavasti.
Valitse elementtejä, jotka mahdollistavat ymmärrettävän sisällön tuottamisen
Alusta verkkosivun sisällön päivittämiseen on myös muokattavissa. Kysy rohkeasti, miten alustaa voisi muokata.
Suosi elementtejä ja kuvasuhteita, joihin organisaatiosi on helppo tuottaa sisältöä. Mikäli sivuille materiaaleja tekevät ihmiset ovat tottuneet tuottamaan neliön muotoisia kuvia sosiaalisen median alustoille, pohdi voisitko suosia neliötä myös verkkosivun elementtien kuvasuhteena. Näin saat helpommin hyödynnettävää materiaalia.
Kiinnitä erityistä huomioita linkkien ja painikkeiden toimintaan. Tehokeinot, kuten korostus tai erilaiset animaatiot ovat muokattavia asioita.
Järjestä käyttäjätestaus, kun saat prototyypin sivusta.
Kehittämisen aikana ilmenneisiin ongelmiin on helpompi reagoida.
Järjestä käyttäjätestaus verkkosivun loppukäyttäjien kanssa.
Jälkikäteen korjaaminen voi olla vaikeaa ja kallista.
Tarkista, että verkkosivujen elementit ja toiminnot toimivat johdonmukaisesti
Hyödynnä tarkistamisessa kognitiivisen saavutettavuuden ohjeita, arviointikriteeristöä tai opasta suunnittelijoille ja kehittäjille.
Kognitiivisesta saavutettavuudesta erityisesti hyötyvät ihmiset, eivät välttämättä lähesty organisaatiotasi palautelomakkeiden kautta, joten tieto ymmärrettävyyden haasteista voi jäädä piiloon.
Voit järjestää testauspajan itse tai pyytää palvelun teknistä toteuttajaa järjestämään testaus.
Tärkeää on, että oman organisaatiosi edustaja on seuraamassa tilaisuutta, jotta saat suoran kontaktin niihin ihmisiin, joita haluat palvella.
Hyödynnä Selkeästi meille -hankkeen kokemuksista koottua tuetun käyttäjätestauksen ohjetta.