Siirry suoraan sisältöön

Ohjeita verkkosivujen tilaajalle

Helppokäyttöinen ja ymmärrettävä verkkosivu on kognitiivisesti saavutettava. Kognitiivisesti saavutettava verkkosivu ei valmistu automaattisesti, vaan se täytyy suunnitella alusta alkaen yhdessä käyttäjien kanssa. Tältä sivulta löydät ohjeita, miten verkkosivujen tilauksessa ja suunnittelussa voit ottaa huomioon verkkosivujen käyttäjän ja päivittäjän tarpeet. Voit soveltaa ohjeita omiin käyttötarkoituksiisi sopiviksi.

Miksi kognitiivinen saavutettavuus on tärkeää?

Verkkosivuston helppokäyttöisyys ja ymmärrettävyys varmistavat, että kaikilla ihmisillä on yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua digitaaliseen yhteiskuntaan ja hyödyntää sen tarjoamia palveluita. Saavutettavuusmentori Heikki Oksanen kertoo lyhyesti, miksi kognitiivinen saavutettavuus on tärkeää ja ketkä siitä hyötyvät.

Muutakin kuin selkeää tekstiä

Verkkosivu on kokonaisuus, johon kuuluu esimerkiksi sivupohjat, valikkorakenne, painikkeet, kuvakkeet, toiminnot, sisältö ja kirjaisintyyli. Verkkosivuun on mahdollisesti liitetty muita järjestelmiä, kuten analytiikkatyökaluja ja verkkokauppatoimintoja. Kokonaisuudesta tulee toimiva, kun jokainen verkkosivun osa on ymmärrettävä. Selkeä sisältö ei riitä, jos sitä ei löydä. Kognitiivisesti saavutettavassa verkkosivussa sivuston rakenne on selkeä ja yhdenmukainen. Se ei muutu, kun käyttäjä liikkuu sivulta toiselle. Sivustolla on helposti tunnistettavia ja loogisesti toimivia painikkeita, ja käyttäjän kannalta olennaiset asiat tuodaan helposti saataville.

Saavutettavuutta pitää vaatia ja testata

Tilaajan tulee vaatia, että verkkosivun teknisestä toteutuksesta vastaavat palveluntarjoajat tekevät verkkosivuista saavutettavat. Vaikka sivusto täyttäisi saavutettavuuslainsäädännön vaatimukset, se ei silti välttämättä ole helppokäyttöinen ja ymmärrettävä.

Ymmärrettävyydelle ei ole samanlaisia lakiin kirjattuja vaatimuksia, kuin tekniselle saavutettavuudelle, eikä sitä voi helposti tarkistaa automaattisten toimintojen avulla. Kognitiivisen saavutettavuuden varmistaminen vaatii keskustelua ja testaamista todellisten käyttäjien kanssa.

Ohjeen rakenne ja sisältö

Ohjeen tavoitteena on, että osaat huomioida kognitiivisen saavutettavuuden, kun tilaat verkkosivuja tai päivität vanhoja. Ohjeet on jaettu neljään eri osioon. Voit hyödyntää ohjetta omiin käyttötarpeisiisi sopiviksi. Lisäksi ohjeesta löydät tehtäviä, jotka auttavat sinua ymmärtämään, mitä kognitiivinen saavutettavuus on.

Valmisteluvaihe

Selvitä verkkosivuston tarve ja käyttäjät. Tarkista verkkosivuille liitettyjen järjestelmien, kuten analytiikkatyökalujen tai verkkokauppatoimintojen saavutettavuus.

Tilausvaihe

Varaa tarpeeksi aikaa ja rahaa selvitystyöhön. Tee tarjouspyyntö, jossa edellytetään kognitiivinen saavutettavuus käyttäjän ja sivuston päivittäjän näkökulmista.

Toteutusvaihe

Tee helposti hahmotettava ja selkeä sivusto. Varmista, että sivujen päivittäjät osaavat käyttää sivustoa ja toimia yhdenmukaisesti. Testaa sivustoa tietokoneella ja puhelimella. Järjestä mahdollisuuksien mukaan käyttäjätestauspaja. Tee tarvittavat korjaukset.

Julkaisu

Verkkosivun julkaisu paljastaa yleensä puutteita, jotka kehitysvaiheessa on jäänyt huomioimatta. Kerää palautetta ja ole valmis reagoimaan siihen.

Kysy lisää

Mikko Apell

Mikko Apell

Olin saavutettavuuskoordinaattori vuona 2021-2022 ja viestintäkoordinaattori vuosina 2022-2023. Työskentelen Kehitysvammatuki 57 ry:ssä.

Takaisin ylös