Järjestä saavutettavuuden iskuryhmä
Tälle sivulle on koottu ohjeita, joilla ryhmät voivat tutkia sähköisten palveluiden helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä sekä antaa niistä palautetta. Ohjeet tarkoitettu ryhmän vetäjälle, joka haluaa yhdessä ryhmän kanssa vaikuttaa netissä olevaan tietoon ja sähköisiin palveluihin.
Mikä on saavutettavuuden iskuryhmä?
Saavutettavuuden iskuryhmä on toimintaa, jossa ryhmä testaa valitsemaansa sähköistä palvelua ja vaikuttaa sen helppokäyttöisyyteen ja ymmärrettävyyteen antamalla palautetta, eli tekee saavutettavuusiskun. Saavutettavuuden iskuryhmän toiminnan tarkoitus on kannustaa osallistujia sähköisten palveluiden käyttämiseen ja herättää palveluita tarjoavat organisaatiot huomaamaan, miten he voisivat tehdä palveluistaan helpompia käyttää ja ymmärtää.
Yhdessä tekeminen madaltaa kynnystä
Uuden sähköisen palvelun käyttäminen voi tuntua vaikealta ja palautteen antaminen yksin voi olla pelottavaa. Usein ihmiset rohkaistuvat käyttämään sähköisiä palveluita, kun siihen saa kannustusta ja onnistumisen kokemuksia. Ryhmän tuki tarjoaa turvallisen ilmapiirin, jossa saa kokeilla ja voi kertoa sekä onnistumisista ja haasteista.
Saavutettavuuden iskuryhmässä vaikutetaan itselle tärkeisiin palveluihin
Saavutettavuuden iskuryhmä valitsee sähköisen palvelun, johon vaikuttaminen tuntuu tärkeältä. Palvelu voi olla arkisten asioiden hoitamisen kannalta merkittävä, kuten pankin tai viraston verkkosivusto. Palvelu voi olla myös jokin automaatti tai itsepalvelulaite, jota käytetään vapaa-ajalla, mutta jonka ryhmä haluaisi toimivan paremmin.
Palautteen antaminen edistää saavutettavuutta
Saavutettavuuden iskuryhmä antaa palautetta suoraan palvelua tarjoavalle organisaatiolle. Iskuryhmä pyrkii tapaamaan palveluiden kehittäjiä, mikä luo aitoja kohtaamisia ja kokemusten vaihtoa. Palautteen antaminen auttaa digitaalisten palveluiden ylläpitäjiä huomioimaan eri käyttäjien tarpeet ja mahdolliset esteet.
Ohjeet saavutettavuuden iskuryhmän järjestämiseen
Ohjeet on tarkoitettu erilaisten ryhmien vetäjien tueksi, esimerkiksi osana opetusta tai harrastustoimintaa, mutta niitä voivat soveltaa myös yksityiset henkilöt, jotka haluavat antaa palautetta sähköisistä palveluista.
Sopiva ryhmäkoko on 4–6 osallistujaa, joilla on jonkin verran kokemuksia digilaitteiden käytöstä. Ryhmän vetäjän vaatimuksena on sitoutunut, kannustava ja innostava asenne ryhmän tukena. Ohjeet sisältävät myös ryhmän vaikuttamistyön arvioinnin ja saavutettavuuden iskuryhmästä ja saavutettavuusiskusta viestinnän muille.
Saavutettavuuden iskuryhmän tavoite on, että osallistujat
- käyttävät sähköisiä palveluja, joita eivät ole aikaisemmin pystyneet käyttämään tai joita haluaisivat käyttää
- antavat palautetta käyttökokemuksista
- levittävät tietoa digitaalisten palveluiden helppokäyttöisyyden parantamisesta
- viestivät saavutettavuusiskun tekemisestä muille.
Toiminta koostuu kolmesta työpajasta
- Tutustutaan sähköisiin palveluihin
- Kokeillaan sähköistä palvelua ja kootaan palaute
- Arvioidaan ja viestitään vaikuttamistyöstä
Työpajoihin valmistautuminen
-
Vinkkejä ryhmän toimintaan AvaaSulje
Toiminnan avulla voi madaltaa kynnystä sähköisten palveluiden käyttöön ja rohkaistua niiden käytössä, kun niitä kokeillaan turvallisessa, tasavertaisessa ja kannustavassa ilmapiirissä. Ryhmän toiminnan kannalta on tärkeää luoda turvallinen ympäristö. Jos ryhmän osallistujat ovat uusia toisilleen, on hyvä varata aikaa tutustumiselle. On myös tärkeää luoda turvallinen ja luottavainen tila, jotta jokainen tulee kuulluksi ja uskaltaa kertoa rohkeasti mielipiteitään.
Luodaan työpajoille yhteiset tavoitteet
- Sovitaan toiminnalle yhteiset tavoitteet.
- Tehdään yhteiset säännöt ryhmän toiminnalle.
Luodaan toisia kunnioittavan vuorovaikutuksen
- Annetaan tilaa toisille.
- Annetaan toisen puhua loppuun.
- Kuunnellaan toisiamme.
Keskitytään tapaamisten aikana
- Ollaan läsnä henkisesti ja fyysisesti.
- Laitetaan puhelimet ja tietokoneet pois, kun niitä ei käytetä.
Luodaan avoin ja turvallinen ilmapiiri
- Tullaan paikalle avoimin mielin ja uteliaasti.
- Heittäydytään rohkeasti mukaan!
-
Vinkkejä ryhmän vetäjälle toimintaan AvaaSulje
- Välitä aito tunne siitä, että osallistujat tulevat kuulluiksi ja ymmärretyiksi.
- Anna osallistujien testata sähköistä palvelua mahdollisimman itsenäisesti. Ole kärsivällinen ja kannustavainen.
- Tue ja anna vinkkejä, jos itsepalvelupääte, nettisivu tai sovellus on niin vaikea, että osallistuja meinaa turhautua.
- Jos itsepalvelupäätteen, nettisivun tai sovelluksen testaaminen ei onnistu niin kokeilkaa sitä yhdessä. Älä jätä osallistujille oloa epäonnistumisesta.
- Jos osallistujan on vaikea kirjoittaa, voit tukea esimerkiksi sanelemalla kirjain kerrallaan, jotta hän pääsee eteenpäin.
- Muistuta osallistujia, että jos tulee jotain esteitä niin vika ei ole osallistujissa, vaan asiasta on tärkeä antaa palautetta, jos itsepalvelupääte, nettisivu tai sovellus on vaikeakäyttöinen.
- Kiitä osallistujia, kuinka rohkeasti he testasivat sähköistä palvelua.
1. Työpaja: Tutustutaan sähköisiin palveluihin
-
Työpajan sisältö AvaaSulje
Työpajan tavoitteena on havaita ja koota kokemuksia, mitä kaikkia sähköisiä palveluita on, mitä osallistujat ovat käyttäneet ja mitä haluaisivat kokeilla. Valitaan saavutettavuusiskun kohde.
Työpajassa
- Luodaan yhteiset säännöt ja tavoitteet.
- Jaetaan kokemuksia sähköisistä palveluista: Mitä kaikkia sähköisiä palveluita on.
- Valitaan nettisivu, sovellus tai itsepalveluautomaatti, jota haluamme yhdessä testata eli tehdä saavutettavuusisku.
Luodaan yhteiset säännöt ja tavoitteet
Aluksi on tärkeä luoda ryhmälle yhteiset säännöt ja tavoitteet. Mitä haluamme tavoitella ryhmätoiminnalla ja miten toimimme. Haluammeko testata uutta sähköistä palvelua vai opetella käyttämään uutta palvelua? Haluammeko antaa palautetta ja tavata sähköisten palveluiden ylläpitäjät? Haluaako ryhmä kertoa saavutettavuusiskusta muille. Asiat on hyvä kirjata ylös.
Jaetaan kokemuksia sähköisistä palveluista
Keskustellaan yhdessä mitä sähköisiä palveluita on olemassa? Mitä osallistujat ovat käyttäneet ja mitä haluaisivat käyttää? Millaisia käyttökokemuksia niistä on? Keskustelussa voi hyödyntää kysymyksiä netin käytöstä. Sen voi toteuttaa sähköisenä kyselynä jo ennen ensimmäistä kertaa. Kyselyn vastausten avulla voi käydä keskustelua, mitä erilaisia nettisivuja ja sovelluksia he käyttävät. Vaihtoehtoisesti keskustelua voi käydä esimerkiksi Wordwall.net-sivustolla tehdyllä onnenpyörä-oppimispelillä.
Valitaan nettisivu, sovellus tai itsepalveluautomaatti, jota haluamme yhdessä kokeilla
Osallistujien käyttämistä sähköisistä palveluista valitaan se, mitä he haluavat alkaa tutkia ja johon haluavat vaikuttaa. Valinta voidaan tehdä esimerkiksi äänestämällä. Keskustellaan yhdessä, miksi sähköinen palvelu on osallistujille tärkeä ja mitä asioita sieltä on tärkeä löytää helposti ja ymmärrettävästi. Sähköistä palvelua kokeillaan ja tutkitaan seuraavalla kerralla.
-
Kysymyksiä netin käytöstä AvaaSulje
Seuraavien kysymysten avulla ryhmänvetäjä saa tärkeää tietoa ryhmän suunnittelua varten. Kysymyksiä voi kysyä kyselyn avulla tai suullisesti. Vastausten avulla saadaan selville, miten osallistujat käyttävät nettiä.
Millä laitteella käytät nettiä? Voit valita monta vaihtoehtoa
- tietokoneella
- tabletilla
- puhelimella
Tarvitsetko netin käytössä apua?
Mitä teet netissä? Voit valita monta vaihtoehtoa.
- katson videoita
- kuuntelen musiikkia
- juttelen kavereiden kanssa somessa
- katson bussiaikatauluja
- ostan bussilippuja
- maksan laskuja verkkopankissa
- varaan ajan lääkärille
- varaan ajan hammaslääkärille
- katson omia terveystietoja
- ostan elokuvalippuja
- lataan nettiin kuvia
- varaan kirjoja kirjastosta
- katson ohjelmia tai elokuvia.
Mitä muuta? (avoin vastaus)
Millä nettisivuilla käyt usein?
Mitä sovellusta käytät paljon?
Mitä itsepalvelulaitteita olet käyttänyt?
Onko niitä helppo käyttää?
-
Vinkkejä tehtävien tekoon ryhmän valitsemasta sähköisestä palvelusta AvaaSulje
Paras tapa tutkia nettisivua, sovellusta tai itsepalveluautomaattia on etsiä sieltä tietoa. Jokainen sähköinen palvelu on olemassa jotain asiaa varten. Mistä asioista sieltä erityisesti pitäisi helposti löytyä tietoa?
Esimerkkejä tehtävistä
Sairaalan nettisivuilta voi etsiä esimerkiksi
- päivystyksen numeron
- laboratorion aukioloaika
- vierailuajat
- osoitetiedot
Kelan sivuilta voi etsiä tietoa itselle ajankohtaisesta asiasta, mutta myös
- Missä sijaitsee omaa kotia lähinnä oleva Kelan toimipiste?
- Mihin voin soittaa, jos tarvitsen apua esimerkiksi hakemuksen täyttämisessä?
Vr.fi-sivuilla, sovelluksessa tai itsepalvelukassalla voi testata juna-aikataulujen etsimistä.
Huvipuiston tai eläintarhan nettisivuilta voi etsiä esimerkiksi tietoa
- aukioloajoista
- sisäänpääsyhinnoista
- rannekkeiden hinnoista
- esteettömyydestä.
Esimerkkitehtäviä Linnanmäen sivuista www.linnanmäki.fi
- Milloin Linnanmäki on auki?
- Paljon päiväranneke maksaa Linnanmäellä?
- Etsi Linnanmäen sivulta, missä haluaisit syödä?
- Onko Linnanmäki juhannuksena auki?
Tehtävien tarinallistaminen
Tehtävistä voi tehdä mielenkiintoisempia tekemällä niistä tarinoita. Esimerkiksi ”Olet menossa ystäväsi Matin kanssa Linnanmäelle. Matti käyttää pyörätuolia. Matti tarvitsee tiedon siitä, voiko Linnanmäelle tulla pyörätuolin kanssa. Auta ystävääsi löytämään tieto, jotta pääsette viettämään mukavan huvipuistopäivän.”
2. Työpaja: Testataan sähköistä palvelua ja kootaan palaute
-
Työpajan sisältö AvaaSulje
Työpajan tavoitteena on testata ja tutustua sähköiseen palveluun, jonka ryhmä valitsi edellisellä kerralla. Miten sähköiset palvelut toimivat ja miten niitä voisi tehdä helpommat käyttää ja ymmärtää. Ryhmänvetäjä voi tehdä tehtäviä, joita ryhmä tekee joko yhdessä tai jokainen tekee itsenäisesti. Sovelluksia testattaessa voi hyödyntää tutkitaan sovelluksia -lomaketta. Tehtävien avulla ryhmä saa palvelusta esille asioita, joista se voi antaa palautetta. Vaihtoehtoisesti voi mennä testaamaan esimerkiksi itsepalvelulaitetta.
Testaamisen jälkeen kootaan palaute sähköisestä palvelusta ja lähetetään se sähköisten palveluiden ylläpitäjälle. Mikä palvelussa toimi ja miten sitä voisi parantaa. Vinkkejä sähköisten palveluiden tutkimiseen ja palautteen antamiseen -osioon on koottu erilaisia asioita, joita sähköisestä palvelusta voi kokeilla. Palautteen kokoaminen -osiosta löytyy tietoa palautteen kokoamiseen.
Työpajassa
- Testataan sähköistä palvelua.
- Pohditaan, miten sähköiset palvelut toimivat ja miten niitä voisi tehdä helpommat käyttää ja ymmärtää.
- Kootaan palaute ja annetaan palautetta.
Testataan sähköistä palvelua
Sähköisen palvelun testaaminen tehtävien avulla
- Osallistujat voivat tutkia nettisivua ja tehdä tehtäviä omalla digilaitteella tai vaihtoehtoisesti tehtäviä voi tehdä yhdessä samalta laitteelta.
- Ottakaa kuvia ja/tai videoita haastavista kohdista.
- Kuvat ja/tai videot kannattaa lähettää palautteen mukana.
- Videot auttavat sähköisten palveluiden ylläpitäjiä hahmottamaan, mitä ongelmia tai esteitä käyttämisessä mahdollisesti on.
Testataan ja tutkitaan sovelluksia
- Valitkaa sovellus, jota haluatte testata.
- Kun testaatte sovelluksia, voitte hyödyntää tutkitaan sovelluksia -lomaketta. Voit ladata lomakkeen tästä.
- Ottakaa kuvia ja/tai videoita haastavista kohdista.
- Lopuksi kootkaa havainnot yhteen ja keskustelkaa, miten sovellus toimi ja miltä kokeileminen tuntui.
Testataan itsepalvelulaitteita
- Valitkaa itsepalvelulaite, jota testata.
- Vaihtoehtona voi tutkia omaa ympäristöä, mitä itsepalvelulaitteita havaitsee, joista valitaan testattava laite.
- Testatkaa, miten niitä voi käyttää.
- Ottakaa kuvia ja/tai videoita haastavista kohdista.
- Kootkaa havainnot yhteen lopuksi ja keskustelkaa, miltä niiden testaaminen tuntui.
- Tästä voi tehdä jutun viestintäkanaviin.
Kootaan huomioita ylös
Kootkaa ylös testaamisessa esiin tulleita huomioita. Asiat voivat liittyä esimerkiksi seuraaviin asioihin:
- Miten tieto löytyi? Oliko tieto ymmärrettävää?
- Mitkä asiat sähköisessä palvelussa toimi ryhmän mielestä?
- Mistä ryhmä antaisi kiitosta palvelun ylläpitäjälle?
- Mitkä asiat tuottivat osallistujille haasteita käyttämisessä? Mihin toivoisitte muutosta.
-
Palautteen kokoaminen AvaaSulje
Sähköisten palveluiden ylläpitäjät haluavat saada palautetta. Erilaisten käyttäjien antama palaute on tärkeää, että he voivat kehittää palveluaan. Erityisesti, jos jokin asia tuntuu vaikealta, se on tärkeä tieto palvelun ylläpitäjälle. He voivat parantaa palvelua selkeämmäksi. Vinkkejä sähköisen palvelun tutkimiseen ja palautteen antamiseen -osiosta löydät vinkkejä, mistä asioista ja mitä palautetta voi antaa.
Palautetta voi antaa esimerkiksi
- palautelomakkeella
- sähköpostilla
- Vinkki: Etsi nettisivuilta saavutettavuusseloste. Selosteesta löytyy sähköposti tai palautelomake, jolla voi antaa palautetta sähköisten palveluiden saavutettavuudesta.
Kerro palautteessa
- Ketkä palautetta antavat.
- Miksi otatte yhteyttä.
- Yhteystiedot, johon vastaus halutaan.
Kirjoita palautteeseen
- Mikä sähköisessä palvelussa toimi.
- Mitä muutoksia toivotaan.
- Onko muutokset mahdollisia toteuttaa.
- Mihin mennessä haluatte vastauksen.
- Liitä palautteeseen video tai kuva kehittämiskohteesta.
- Ehdottakaa tapaamista, jos ryhmä haluaa kertoa käyttökokemuksista suoraan ylläpitäjälle.
Liitä tieto saavutettavuusohjeista sähköisten palveluiden ylläpitäjille
- Liitä tieto, miten sähköisten palveluiden ylläpitäjä voi huomioida saavutettavuutta.
- Tarjoa ratkaisuna esimerkiksi selkeästimeille.fi -sivustolle koottua tietoa ja materiaalia kognitiivisen saavutettavuuden parantamiseksi.
Jos palautteeseen ei kuulu vastausta
- Varmista, että palaute on mennyt perille, jos vastausta ei kuulu.
- Ole uudelleen yhteydessä organisaatioon.
-
Valmistautuminen sähköisen palvelun ylläpitäjän tapaamiseen AvaaSulje
Hienoa, olette sopineet tapaamisen sähköisen palvelun ylläpitäjän kanssa. On tärkeää valmistautua tapaamiseen ja miettiä etukäteen, mitä haluatte sanoa. Ryhmä valmistautuu esittelemään asiat, joista ryhmä antoi palautetta ja mahdolliset muutosehdotukset.
Valmistautukaa kertomaan esimerkiksi seuraavia asioita
- Millainen sähköisen palvelun käyttökokemus oli.
- Mikä sovelluksessa, nettisivussa tai itsepalvelulaitteessa toimi.
- Mitä kehitettävää sovelluksessa, nettisivussa tai itsepalvelulaitteessa.
- Miksi on tärkeää, että ryhmä voi käyttää sähköistä palvelua eli miksi muutokset ovat tärkeitä.
3. Työpaja: Arvioidaan ja viestitään vaikuttamistyöstä
-
Työpajan sisältö AvaaSulje
Kolmannella ja viimeisellä kerralla arvioidaan ryhmän vaikuttamistyötä. Miten saavutettavuusisku onnistui. Samalla arvioidaan, rohkaistuiko osallistujat käyttämään palvelua ja miten ryhmä koki vaikuttaneensa. Mitä kokemuksia vaikuttamistyöstä halutaan kertoa muille, jotta kynnys sähköisten palveluiden käyttämiseen madaltuisi.
Työpajassa
- Arvioidaan vaikuttamistyön ja tavoitteiden toteutumisesta.
- Kerätään tietoa ryhmän vaikuttamisesta.
- Kirjoitetaan tai kuvataan juttu vaikuttamistyöstä.
Arvioidaan vaikuttamistyön ja tavoitteiden toteutumisesta
- Keskustellaan palautteesta, jos ryhmä on saanut vastauksen.
- Onko ryhmä tyytyväinen saamaansa vastaukseen.
- Onko organisaatio tehnyt tai aikooko tehdä palveluunsa ryhmän toivomia muutoksia.
- Miltä tuntui, kun ryhmän ehdottamat muutokset toteutetaan.
Arvioidaan muutosta
Muutokset sähköisessä palvelussa havaitaan parhaiten, kun verrataan alussa otettuja kuvia tai videoita. Ryhmänvetäjä voi hyödyntää seuraavia kysymyksiä vaikuttamistyön ja tavoitteiden toteutumisesta
- Toteutuiko toiminnan alussa määritellyt tavoitteet.
- Saatiinko vastaus palautteeseen.
- Ovatko osallistujat tyytyväisiä saatuun palautteeseen.
- Huomioitiinko ryhmän toivomat muutokset.
Kerätään tietoa ryhmän vaikuttamisesta
- Miten ryhmä koki vaikuttamisen.
- Miltä tuntui, kun ryhmä sai vastauksen palautteeseenne.
- Miksi on tärkeää, että ryhmän palaute huomioitiin.
- Rohkaistuiko käyttämään sähköistä palvelua tai itsepalvelulaitetta uudelleen.
-
Kerrotaan vaikuttamistyöstä muille AvaaSulje
Kertokaa vaikuttamistyöstänne muille. Ryhmä voi kirjoittaa esimerkiksi kirjoituksen, kuvata videon tai tehdä somepostauksen. Mitä ryhmä haluaa kertoa muille ryhmän vaikuttamisesta?
Kirjoituksessa tai videossa voi olla asioita seuraaviin kysymyksiin liittyen
- Mihin ryhmä teki saavutettavuusiskun.
- Miten koitte sähköisiin palveluihin tai itsepalveluautomaatteihin vaikuttamisen.
- Miten saavutettavuusisku onnistui.
- Miten tehty: yksin vai ryhmässä.
- Mitä haasteita havaittiin sähköisten palveluiden tai itsepalvelulaitteen käytössä.
- Mitä muutoksia toivoitte sähköiseen palveluun tai itsepalvelulaitteeseen.
- Mitä palautetta ryhmä sai.
- Miltä tuntui, kun tapasitte sähköisen palvelun ylläpitäjiä.
- Mitkä fiilikset jäivät.
- Miksi on tärkeää vaikuttaa sähköisiin palveluihin ja itsepalvelulaitteisiin.
Somejulkaisu vaikuttamisesta
Somejulkaisu on hyvä tapa vaikuttaa. Ryhmä voi miettiä yhdessä somepostauksen. Aihetunnisteiden avulla tieto leviää laajemmin. Voitte lisätä siihen aihetunnisteita kuten
- #saavutettavuusisku
- #SelkeästiMeille
- #osallisuus
- #yhdenvertaisuus
- #saavutettavuus
Aihetunnisteet auttavat tiedon leviämisessä sosiaalisessa mediassa.
Kirjoitus lehteen tai nettisivuille
Ryhmä voi kirjoittaa vaikuttamisesta kirjoituksen lehteen tai nettisivuille. Voit lukea alla olevasta linkistä esimerkin lehdistötiedotteesta, kun Pohjois-Karjalan Me Itse -ryhmä vaikutti Siun Soten sivustoon ja tapasi viestinnän työntekijöitä.
Esimerkkejä
Tehdään yhdessä Siun soten verkkosivuista kaikille helpompia käyttää ja ymmärtää
Eduskuntavaaliehdokas: millä teoilla edistät digihenkilöllisyyttä ja saavutettavuutta?
Vaikuttavia saavutettavuusiskuja Vallilasta
Vinkkejä sähköisten palveluiden testaamiseen ja palautteen antamiseen
-
Palautteen antaminen on tärkeää AvaaSulje
Sovellukset, nettisivut ja itsepalvelulaitteet on tehty käyttäjiä varten. Jos niiden käyttämisessä tulee esteitä, siitä kannattaa kertoa organisaatiolle, jotka ylläpitävät niitä. Tässä osiossa on vinkkejä siihen, mistä asioista organisaatioille voi antaa palautetta.
-
Palautetta teksteistä AvaaSulje
Kun tutkitte ja annatte palautetta tekstin sisällöstä, voitte kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin. Selkeää sisältöä on helppo ymmärtää ja se on helppo hahmottaa.
Ymmärtämiseen vaikuttaa muun muassa
- Tekstin joukossa on vaikeita sanoja tai vieraskielisiä sanoja.
- Tekstissä on käytetty vaikeita lyhenteitä.
- Teksti on kirjoitettu lukijalle mielenkiintoisesta näkökulmasta.
- Tekstin ymmärrettävyyttä tuetaan kuvilla ja videoilla.
Hahmottamiseen vaikeuttaa muun muassa
- Teksti on kirjoitettu selkeällä kirjasimella. Ei ole käytetty esimerkiksi kursiivia tai alleviivausta.
- Teksti on kirjoitettu riittävän isolla kirjasimella.
- Teksti on jaoteltu lyhyisiin kappaleisiin ja käytetty väliotsikoita.
-
Palautetta kuvista AvaaSulje
Kun tutkitte ja annatte palautetta kuvista, voitte kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin.
- Kuva kertoo tekstin kanssa samasta asiasta, eikä vie huomiota pois sisällöstä.
- Selkeästä kuvasta on helppo nähdä, mitä kuva esittää.
- Kuvassa ei ole liikaa yksityiskohtia ja sen mittasuhteet ovat oikeat.
Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko kuvat sellaisia, jotka vaikeuttavat tekstin ymmärtämistä. Esimerkiksi, jos kuva ei liity tekstin sisältöön tai kuvasta ei saa selvää, mitä se esittää. Isot kuvat voivat myös viedä huomion muusta sisällöstä.
-
Palautetta videoista AvaaSulje
Kun annatte palautetta videoista, voitte kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin.
Selkeä video
- ei etene liian nopeasti
- videossa ei käytetä häiritseviä tehokeinoja
- puhe on selkeää
- teksti on selkeää ja helppoa lukea
- lukemiselle on jätetty riittävästi aikaa.
Selkeä video auttaa ymmärtämään sisältöä.
-
Palautetta nettisivulla liikkumisesta AvaaSulje
Sivulla liikkuminen tarkoittaa sitä, miten siellä mennään sivulta toiselle ja palataan tarvittaessa takaisin.
Kun tutkitte nettisivuilla liikkumisesta, niin voitte tutkia seuraavia asioita:
- Onko valikko selkeä ja helppo käyttää.
- Näkeekö valikosta helposti, mistä asioista sähköisessä palvelussa on tietoa.
- Onko painikkeissa teksti, joka kertoo, mitä tapahtuu, kun siitä painaa.
- Kertooko linkit selkeästi, mihin se vie.
- Joutuuko nettisivulta toiselle sivulle eikä tiedä, miten pääsee takaisin.
-
Palautetta hakutoiminnosta AvaaSulje
Hyvä hakutoiminto helpottaa nettisivun käyttöä. Hyvä hakutoiminto on sellainen.
Kun tutkitte ja annatte palautetta hakutoiminnosta, voitte kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin.
- Se on helppo löytää
- Sitä on helppo käyttää
- Se ymmärtää kirjoitusvirheitä
- Hakutulokset on helppo löytää
- Hakutulokset ovat helppoja ymmärtää.
On hyvä antaa palautetta sähköisen palveluiden ylläpitäjälle palautetta hakutoiminnosta, jos siinä koetaan jotain puutteita.
-
Palautetta sähköisen palvelun tarpeellisuudesta AvaaSulje
Sovellukset, nettisivut ja itsepalvelulaitteet on tehty käyttäjälle eli sinulle. Onko sähköisestä palvelusta sinulle hyötyä?
Kun tutkitte ja annatte palautetta palvelun hyödyllisyydestä, niin voitte kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin.
- Löytyikö sähköisestä palvelusta asia, jota etsit.
- Haluatko käyttää sähköistä palvelua uudelleen.
- Puuttuiko sähköisestä palvelusta jokin toiminto, joka helpottaisi käyttämistä.
On hyvä antaa sähköisten palveluiden ylläpitäjille palautetta näistä asioista, jos siinä koetaan jotain puutteita.
-
Palautetta omien tietojen antamisesta AvaaSulje
Usein sähköisessä palvelussa pyydetään antamaan omia tietoja. On tärkeää, että omien tietojen antaminen tuntuu turvalliselta. Se tarkoittaa sitä, että tiedät, mitä varten tietoja kysytään ja mitä niillä tiedoilla tehdään.
Kun tutkitte ja annatte palautetta omien tietojen antamisesta, voitte kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:
- Kysyikö sähköinen palvelu omia tietojasi.
- Ohjeistiko palvelu, miksi tietoja kysytään ja mihin niitä tarvitaan. Oliko ohje ymmärrettävä.
- Tuntuiko tietojen antaminen turvalliselta.
- Pyydettiinkö sinulta tietoja, joita et olisi halunnut antaa.
- Onko tiedot helppo kirjoittaa, vai saitko virheilmoituksia.
- Onko virheilmoituksia helppo ymmärtää.
On hyvä antaa sähköisten palveluiden ylläpitäjille palautetta näistä asioista, jos siinä koetaan jotain puutteita.
-
Palautetta yhteystietojen löytymisestä AvaaSulje
Sähköisessä palvelussa on tärkeää löytää helposti yhteystiedot tai palautelomake, mitä kautta antaa palautetta. Usein yhteistiedot löytyvät nettisivujen ylälaidasta ja palautelomake löytyy nettisivujen alalaidasta, mutta ne voivat sijaita myös muualla sivustolla.
Kun tutkitte ja annatte palautetta lomakkeita, voitte kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:
- Lomaketta on helppo käyttää.
- Lomakkeessa on selkeät ohjeet, miten sitä täytetään.
- Saitko viestin, onko lomake lähetetty onnistuneesti.
- Saitko tiedon siitä, miten palautteeseen vastataan, jos sellainen mahdollisuus on olemassa.
On hyvä antaa palautetta sähköisten palveluiden tekijöille, jos yhteystietoja tai palautelomaketta ei löydy helposti, esimerkiksi sähköpostilla.
-
Palautetta etusivulle pääsystä AvaaSulje
Usein organisaation logo tai talo-kuvake kertomassa siitä, että siitä pääsee etusivulle. Se ei ole kaikille käyttäjille selkeä ja ymmärrettävä.
On tärkeää, että etusivu-painike tai linkki etusivulle on jokaisella sivulla. Ymmärtämistä auttaa kuvakkeen lisäksi teksti, jossa lukee etusivu. Näistä asioista voi antaa palautetta.
-
Palautetta selkokielisistä sivuista AvaaSulje
On tärkeää, että selkokielinen sisältö löytyy helposti, jos sellaiset on. Selkokieltä tarvitsevat käyttäjät eivät välttämättä osaa etsiä niitä kielivalikosta, jossa ne yleensä sijaitsevat.
On syytä antaa palautetta sähköisten palveluiden tekijöille, jos selkokielisiä sivuja ei löydy helposti. Selkokieliset sivut eivät hyödytä, jos käyttäjä ei niitä löydä tai jos ei tiedä, että sellaiset on olemassa.