Siirry suoraan sisältöön

Ohjeita käyttäjätestaukseen

Tällä sivulla voit lukea asioista, joita sinun kannattaa ottaa huomioon, jos haluat järjestää oman käyttäjätestauspajan. Ohjeet perustuvat Selkeästi meille -hankkeen testauksissa ja arvioinneissa kerääntyneeseen kokemukseen.

Tutun verkkosivun rakenteeseen ja sisältöön sokaistuu helposti. Omilla sivuilla liikkuminen on sujuvaa, kun tietää missä ja millä nimellä asiat ovat. Ulkopuolisen silmin rakenne voi tuntua hämmentävältä tai tekstistä saattaa puuttua olennaisia asioita. Tämän vuoksi ulkopuolisille henkilöille järjestettävät käyttäjätestauspajat ovat tärkeä osa saavutettavan verkkopalvelun suunnittelu- ja kehitystyötä. Verkkopalveluita on hyvä testata erilaisilla käyttäjäryhmillä, sillä yhdessä ryhmässä tehdyt havainnot hyödyttävät myös muita netinkäyttäjiä.

Mikä on käyttäjätestauspaja?

Käyttäjätestauspajalla tarkoitetaan tilannetta, jossa testaajaksi kutsutut henkilöt tekevät erilaisia tehtäviä verkkopalvelussa. Tehtävät voivat olla esimerkiksi kysymyksiä, joihin testaaja yrittää löytää vastauksen verkkosivulta. Tehtävissä voidaan myös pyytää testaajaa täyttämään sivulta löytyvä lomake tai kokeilemaan muita toimintoja.

Selkeästi meille -hankkeen käyttäjätestaajat tekevät tehtäviä itsenäisesti ja testaajan kanssa on hankkeen työntekijä, joka antaa tehtävät sekä tukee tarvittaessa. Jokaiselle testaajalle järjestetään oma huone, jossa testausta voi tehdä ilman häiriöitä. Testaajalle järjestetään myös hänen tarvitsemansa tuki ja perehdytetään laitteiden ja ohjelmien käyttöön.

Usein testaajille tulee tilanteessa monia uusia asioita varsinaisen testauksen lisäksi, joten tilanne voi tuntua kuormittavalta. Esimerkiksi tietokoneen käytön opettelu voi vaatia aikaa, joten on tärkeää pitää testaus mahdollisimman kiireettömänä ja häiriöttömänä. Huolellinen valmistautuminen on paras tapa tehdä testauksesta miellyttävä kokemus.

Käyttäjätestauksen järjestäminen

Kysy lisää käyttäjätestauspajojen järjestämisestä

Takaisin ylös