Siirry suoraan sisältöön

Kognitiivinen saavutettavuus

Tästä osiosta löydät tietoa kognitiivisesta saavutettavuudesta ja siitä, miksi se on tärkeää ottaa huomioon, kun suunnittelet ja kehität verkkopalveluja. Täältä löydät myös hankkeessa kehitettävän kognitiivisen saavutettavuuden ohjeet sekä muuta materiaalia.

Kognitiivinen saavutettavuus on tärkeä osa saavutettavuutta. Tekninen saavutettavuus auttaa osaa ihmisistä, mutta jos tietoa ei ole helppo löytää ja sitä ei ole helppo ymmärtää, tieto ei ole aidosti saavutettavaa. Moni ihminen jää silloin ilman itselleen tärkeää tietoa.

Tässä osiossa kerrotaan, mitä kognitiivinen saavutettavuus tarkoittaa ja ketkä siitä hyötyvät. Täällä on myös kognitiivisen saavutettavuuden ohjeet.

Kognitiivinen + saavutettavuus = kognitiivinen saavutettavuus

Kognitiivinen tarkoittaa ihmismielen eri toimintoja, jotka liittyvät esimerkiksi ajatteluun, oppimiseen, kykyyn ymmärtää ja käyttää kieltä, muistiin, tarkkaavaisuuteen, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen.

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että verkkopalvelut on suunniteltu sellaiseksi, että kaikkien on mahdollista käyttää niitä mahdollisimman itsenäisesti. Saavutettavuus edistää ihmisten yhdenvertaisuutta ja osallisuutta.

Kognitiivinen saavutettavuus pyrkii ottamaan huomioon erilaiset kognitiiviset haasteet kuten vaikeudet

  • oppimisessa ja ymmärtämisessä
  • muistamisessa
  • kielellisissä kyvyissä ja lukutaidossa
  • tarkkaavuuden suuntaamisessa
  • havaitsemisessa tai kohteen tulkinnassa.

Kysy lisää aiheesta

Takaisin ylös