Verkkopalvelun saavutettavuus rakentuu monista asioista. Laki vaatii tietyntasoista saavutettavuutta, joka mahdollistaa verkkopalvelun käytön ihmisille, joilla on jokin vamma tai toimintarajoite. Nämä vaatimukset tukevat ennen kaikkea verkkopalveluiden käyttöä ruudunlukuohjelmilla ja näppäimistöllä.
Kun verkkopalveluissa huomioidaan myös kognitiivinen saavutettavuus, eli helppokäyttöisyys ja ymmärrettävyys, palvelua voivat käyttää myös ihmiset, joilla on haasteita esimerkiksi muistamisessa ja ymmärtämisessä. Lopulta kognitiivisesta saavutettavuudesta hyötyvät aivan kaikki.
Tässä osiossa kerrotaan, mitä kognitiivinen saavutettavuus tarkoittaa ja ketkä siitä hyötyvät. Täällä on myös kognitiivisen saavutettavuuden ohjeet.
Kognitiivinen + saavutettavuus = kognitiivinen saavutettavuus
Kognitiivinen tarkoittaa ihmismielen eri toimintoja, jotka liittyvät esimerkiksi ajatteluun, oppimiseen, kykyyn ymmärtää ja käyttää kieltä, muistiin, tarkkaavaisuuteen, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen.
Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että verkkopalvelut on suunniteltu sellaiseksi, että mahdollisimman monen on mahdollista käyttää niitä mahdollisimman itsenäisesti. Saavutettavuus edistää ihmisten yhdenvertaisuutta ja osallisuutta.
Kognitiivinen saavutettavuus pyrkii ottamaan huomioon erilaiset kognitiiviset haasteet kuten vaikeudet
- oppimisessa ja ymmärtämisessä
- muistamisessa
- kielellisissä kyvyissä ja lukutaidossa
- tarkkaavuuden suuntaamisessa
- havaitsemisessa tai kohteen tulkinnassa.