Siirry suoraan sisältöön

Kognitiivinen saavutettavuus

Tästä osiosta löydät tietoa kognitiivisesta saavutettavuudesta ja siitä, miksi se on tärkeää ottaa huomioon, kun suunnittelet ja kehität verkkopalveluja. Täältä löydät myös hankkeessa kehitetyt kognitiivisen saavutettavuuden ohjeet, joita kehitetään hankkeen päättymiseen eli vuoteen 2022 asti.

Kognitiivinen saavutettavuus on tärkeä osa saavutettavuutta. Tekninen saavutettavuus auttaa osaa ihmisistä, mutta jos tietoa ei ole helppo löytää ja sitä ei ole helppo ymmärtää, tieto ei ole aidosti saavutettavaa. Moni ihminen jää silloin ilman itselleen tärkeää tietoa.

Tässä osiossa kerrotaan, mitä kognitiivinen saavutettavuus tarkoittaa ja ketkä siitä hyötyvät. Täällä on myös kognitiivisen saavutettavuuden ohjeet.

Kognitiivinen + saavutettavuus = kognitiivinen saavutettavuus

Kognitiivinen tarkoittaa ihmismielen eri toimintoja, jotka liittyvät esimerkiksi ajatteluun, oppimiseen, kykyyn ymmärtää ja käyttää kieltä, muistiin, tarkkaavaisuuteen, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen.

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että verkkopalvelut on suunniteltu sellaiseksi, että kaikkien on mahdollista käyttää niitä mahdollisimman itsenäisesti. Saavutettavuus edistää ihmisten yhdenvertaisuutta ja osallisuutta.

Kognitiivinen saavutettavuus pyrkii ottamaan huomioon erilaiset kognitiiviset haasteet kuten vaikeudet

  • oppimisessa ja ymmärtämisessä
  • muistamisessa
  • oman toiminnan ohjauksessa
  • kielellisissä kyvyissä ja lukutaidossa
  • tarkkaavuuden suuntaamisessa
  • havaitsemisessa tai kohteen tulkinnassa.

Lue lisää saavutettavuudesta

Alle on listattu hyviä verkkosivuja, joista voit lukea enemmän saavutettavuudesta.

Saavutettavasti.fi – Ohjeita ja vinkkejä saavutettavuuteen -sivustolle pääset tästä linkistä (vie pois tältä sivustolta).

Papunetin saavutettavuussivuille pääset tästä linkistä (vie pois tältä sivustolta).

Saavutettavuusvaatimukset.fi – Digi kuuluu kaikille -sivustolle pääset tästä linkistä (vie pois tältä sivustolta).

Kysy lisää aiheesta

Takaisin ylös