Siirry suoraan sisältöön

Vaikuttavia saavutettavuusiskuja Vallilasta

  • Iskuryhmät
  • Julkaistu: 20.6.2023
Joukko ihmisiä hymyilee ja näyttää peukkua ylöspäin. Yhdellä on valkoinen kassi, jossa lukee selkeästi meille.

Kevään toinen Selkeästi meille -hankkeen saavutettavuuden iskuryhmä vaikutti kahteen pääkaupunkiseudun asukkaille tärkeään palveluun: Helsingin seudun liikenteen HSL-sovellukseen ja pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen lainaus- ja palautusautomaatteihin. He tekivät kaksi saavutettavuusiskua. Iskuryhmän osallistujat ovat Helsingin kaupungin Vallilan vammaistyön toimipisteen asiakkaita.

Iskuryhmä testasi HSL-sovellusta

HSL-sovellus nousi iskuryhmässä esille, koska ryhmäläiset olivat kokeneet vaikeaksi löytää sovelluksesta omaa julkisen liikenteen linjaa koskevia häiriöilmoituksia. Vallilan vammaistyön toimipiste sijaitsee vilkkaalla paikalla Helsingin Pasilassa. Alueella tehdään paljon tietöitä, jotka vaikuttavat myös julkiseen liikenteeseen. Tämä asia oli noussut esille ennen iskuryhmän alkamista. Nyt ryhmälle tarjoutui oiva mahdollisuus vaikuttaa siihen, että tietoa on sovelluksesta helpompi löytää.

Iskuryhmä testasi HSL-sovellusta ja teki reittihakuja. Reittiehdotukset jäivät monelta napauttamatta auki. Tässä auttaisi se, että reittiehdotuksissa olisi sanallinen tai kuvallinen vinkki, joka houkuttaa avaamaan yksittäisen ehdotuksen.

Iskuryhmä testasi sovellusta ja testauksessa haasteita esiintyi muun muassa

  • sovellukseen kirjautumisessa
  • kellonajan ja päivämäärän laittamisessa reittihakuun
  • reittiehdotusten tarkemmassa tarkastelussa
  • häiriöilmoitusten etsimisessä.

Toisaalta sovellusta oli helppo oppia käyttämään, mikä rohkaisi iskuryhmäläisiä kokeilemaan sovellusta itsenäisemmin.

Suodattimet veivät ajatukset kahvinkeittoon

Häiriöilmoituksissa esimerkiksi tiedon hakua vaikeutti se, että toiminto, jonka kautta pääsee tekemään hakuja, on nimeltään suodattimet. Iskuryhmäläisille suodatin vie ajatukset kahvin keittämiseen. Monikaan iskuryhmäläisistä ei edes yrittänyt käyttää suodatintoimintoa, kun etsi oman bussilinjan häiriöilmoituksia, ja tieto jäi siten löytymättä.

Iskuryhmä tapasi HSL:n työntekijöitä

Iskuryhmäläisille tarjoutui mahdollisuus antaa palautetta suoraan HSL:n työntekijöille. Iskuryhmä kävi Pasilassa HSL:n pääkonttorilla tapaamassa sovelluksen tekijöitä ja muita Helsingin seudun liikenteen suunnittelun parissa työskenteleviä.

HSL:n toimistolla käytiin vilkasta keskustelua HSL:n sovelluksesta. HSL sai parannusehdotuksia, joista osa on melko helppo toteuttaa, kuten palautetoimintoon eksynyt englanninkielisen painikkeen muuttaminen suomenkieliseksi. Iskuryhmän palautteessa oli mukana myös asioita, jotka olivat jo aikaisemmin sovelluskehittäjien tiedossa.

HSL:n toimistolla käytiin vilkasta keskustelua siitä, miksi on tärkeää, että julkisen liikenteen sovelluksia on helppo käyttää.

Kaikki ajankohtainen tieto on nykyisin netissä

Tapaamisessa keskusteltiin myös siitä, miten nykyisin ei enää paineta aikataulukirjoja ja yksittäiset aikataulut ovat jaossa ainoastaan HSL:n palvelupisteissä. Aikataulut ovat nykyisin myös maksullisia, sillä kaikki tieto on jaossa ilmaiseksi netissä. Vähentämällä paperin käyttöä HSL haluaa säästää luontoa. Netissä tieto on myös aina ajantasalla. Iskuryhmäläiset kuitenkin miettivät onko se oikein niitä ihmisiä kohtaan, jotka eivät osaa käyttää nettiä tai heillä ei ole nettiä. ”Ainakin tiedon on oltava netissä niin helposti löydettävissä, että kaikki sen sieltä löytävät”, iskuryhmäläiset toteavat.

Iskuryhmä testasi Helmet-kirjastojen lainaus- ja palautusautomaatteja

Toinen iskuryhmän isku kohdistui Pasilan kirjastossa olevaan lainaus- ja palautusautomaattiin. Iskuryhmä kävi kirjastossa testaamassa laitteita ja samalla he saivat mahdollisuuden kokeilla myös uudenlaista kirjastokorttia. Uusi kirjastokortti toimii kuten monet maksukortit nykyisin, eli laite lukee kortin etänä eikä käyttäjän tarvitse käyttää pin-koodia. Kortti pystyy lukemaan kortin jo ennen kuin asiakas laittaa sen lainauslaitteen alustalle. Tätä uudenlaista kirjastokorttia aletaan jakaa kirjaston uusille asiakkaille tänä kesänä.

Henkilö hymyilee aurinkoisesti kirjastossa testaustilanteessa.

Lainaus- ja palautusautomaatin testaamista oli seuraamassa kirjaston työntekijöitä. Testaustilanteessa nousivat selkeästi esille lainausautomaatin hankaluudet, jotka liittyivät epäselviin ohjeteksteihin. Testauksessa todettiin, että laitteita on helpompi käyttää, kun teksteissä on selkeät kehotteet, esimerkiksi palautusautomaatissa oleva teksti ”Yksi palautus kerrallaan alustalle” voi hämmentää, mutta ”Laita yksi palautus kerrallaan alustalle” on jo paljon selkeämpi ja ohjeistaa käyttäjää.

Iskuryhmän palaute on otettu kirjastossa kiitollisena vastaan ja se lähetetään eteenpäin.

Henkilö on palauttamassa kirjaa palautusautomaattiin, painaa suomi-kielenvalintapainiketta.

Iskuryhmä myönsi Selkeästi meille -tunnuksen

Iskuryhmän osallistujat olivat erittäin tyytyväisiä, kun heitä kuunneltiin. He pääsivät kertomaan mielipiteitä, mitkä asiat auttaisivat heitä käyttämään HSL-sovellusta tai kirjaston automaatteja itsenäisemmin. Kaikki oppivat uusia asioita iskuryhmässä ja käyttämään osalle ihan uusia sovelluksia ja itsepalveluautomaatteja. Osa sai intoa vaikuttaa myös jatkossa.

Kaikki hyötyvät, organisaatiot saavat palautetta ja me saamme antaa palautetta. – iskuryhmäläisen kommentti iskuryhmätoiminnasta.

Kummatkin tahot pyrkivät ottamaan saamansa palautteen huomioon jatkokehittämisessä. Iskuryhmä päätti myöntää Selkeästi meille -tunnuksen HSL-sovellukselle ja Helmet-kirjaston palautus- ja lainausautomaateille.

Lue myös nämä

Takaisin ylös