Siirry suoraan sisältöön

Iskuryhmä myönsi Oda-sovellukselle Selkeästi meille -tunnuksen

  • Arvioinnit
  • Julkaistu: 17.4.2023
Odan logo. Kuvassa lukee Oda ympärillä teksinväriset reunukset.

Selkeästi meille -hankkeen saavutettavuuden iskuryhmä testasi Oda-sovellusta. Ryhmä päätti antaa sille Selkeästi meille -tunnuksen. Oda saa tunnuksen siitä, että se haluaa kehittää omaa palveluaan helpommaksi käyttää ja ymmärtää. Se parantaa erilaisten ihmisten mahdollisuuksia käyttää sovellusta. 

Oda on verkkokauppa, josta voi ostaa muun muassa ruokaa ja muita päivittäistavaroita, kuten pesuaineita ja kosmetiikkaa. Tuotevalikoima on melko lailla samalainen kuin esimerkiksi K-supermarketissa tai S-marketissa. Osa ryhmäläisistä oli käyttänyt sovellusta aikaisemmin, mutta suurimmalle osalle sovellus oli uusi. 

Iskuryhmäläiset testasivat Oda-sovellusta tekemällä tehtäviä.  

He muun muassa  

  • tilasivat kuvitteelliseen tilaisuuteen syötävää  
  • laittoivat tuotteita ostoskärryyn  
  • poistivat tuotteita 
  • etsivät itseään kiinnostavia reseptejä. 

Tässä jutussa kerromme huomioita, joita iskuryhmäläiset sovelluksesta tekivät. 

Sovellusta on helppo käyttää 

Moni koki, että Oda-sovellusta oli helppo käyttää. Hinnat olivat tuotteissa hyvin esillä. Ostosten lisääminen ostoskärryyn oli helppoa. Tuotemäärien lisääminen sujui myös helposti. Reseptit löytyivät helposti ja niitä oli helppo selata. 

Kehitettäviä asioita 

Ryhmä löysi myös parannettavaa, vaikka sovellusta oli pääosin helppo käyttää. 

  • Sivun alalaidassa olevan valikkopalkin kuvakkeet ovat hailakoita. Iskuryhmä toivoi niihin myös isompaa tekstiä.  
  • Ostoskärryn tyhjentämiseen tarkoitettua roskakori-kuvaketta oli vaikea huomata, koska se on melko pieni ja siitä puuttuu tekstiselite. Kuvakkeissa on tärkeä olla mukana tekstiselitteet, jotta niiden merkitys selviää paremmin.  
  • Ryhmä toivoi tuotekuvia isommiksi. Kännykän näytöllä ne ovat kovin pieniä. Kuvat olivat pääsääntöisesti selkeitä. Selkeät kuvat auttavat sovelluksen käytössä. 
  • Palvelun käyttäjäksi rekisteröitymisessä aiheutti hankaluuksia muun muassa syntymäajan ja puhelinnumeron sekä salasanan syöttäminen. Selkeämmät ohjeet voisivat auttaa käyttäjää.

Joidenkin tuotteiden kohdalla hämmentää, jos tuotteita myydään useamman kappaleen erissä, mutta ostoskärryssä tuotteiden määrä ei ole sama. Näin on esimerkiksi, kun asiakas haluaa ostaa banaaneja. Otsikossa on banaaniterttu 4–6 kpl, mutta ostoskorissa näkyy tuotteiden kappalemääränä 1, mikä tarkoittaa, että asiakas on ostamassa yhden kilon verran banaaneja. Tästä on iskuryhmässä ihan käytännön kokemus, kun yksi ryhmäläinen oli tilannut kahdeksan kiloa banaaneja, kun hänen tarkoituksensa oli tilata kahdeksan banaania. 

Resepteissä on niin sanottuja perustuotteita. Se tarkoittaa, että Odan reseptitiimi olettaa, että ihmisillä on näitä tuotteita kotona ja siten niitä ei tarvitse ostaa. Tämän vuoksi ostoslistassa näiden tuotteiden päällä on viiva. Iskuryhmäläisiä tämä hämmensi. Viiva tuotteen päällä tarkoitti heidän mielestään, että tuotetta ei ole valikoimassa.  

Oda otti palautteen kiitollisena vastaan 

Odassa oltiin positiivisen yllättyneitä iskuryhmän antamasta palautteesta. Odan kehitystiimi kertoi, että heille on äärimmäisen tärkeää, että palvelu on helppokäyttöinen ja sen saavutettavuus palvelee kaikkia. Siitä kertoo Odan tunnuslausekin: Sehän kävi helposti.

“Iso kiitos iskuryhmälle! Aloimme Odalla hyödyntää iskuryhmältä saamaamme palautetta saman tien. Tavoitteenamme on olla alan helppokäyttöisin palvelu. Siksi saavutettavuuden kehittäminen on meille elintärkeää ja otamme aina ilolla kehitysideat vastaan. Ruoan ostaminen verkosta ei ole vielä kaikille rutiinia, joten verkkokaupassa käymisen pitää olla mahdollisimman helppoa”, sanoo sisältömuotoilija Jaana Kiesiläinen Odalta.

Kiitos Oda työstänne kognitiivisen saavutettavuuden hyväksi. 

Lue myös nämä

Takaisin ylös