Siirry suoraan sisältöön

Hankala nettisivu ärsyttää ja harmittaa

  • Vieraskynä
  • Julkaistu: 24.1.2022
Ihminen osoittaa puhelinta ja näyttää vihaiselta.

Meidän mielestämme saavutettavuus on sitä, että saa kaiken tiedon nopeasti ja helposti. Saavutettavuus on myös sitä, että teksti on ymmärrettävää: ei liian lyhyttä, ei liian pitkää, eikä liian monimutkaista. Toimintojen pitää löytyä tutuista paikoista ja linkkien pitää olla värillisiä, että ne näkyvät. Silloin tuntuu siltä, että kaikki on kohdallaan. Nettiä on helppo käyttää.

Jos näin ei ole, tuntuu että asiat ei etene ja alkaa ottamaan päähän. Turhauttaa ja hermot kiristyvät. Kiinnostus lopahtaa ja sitä miettii, että onko minussa jotain vikaa? Sitten sitä sivua ei käytä enää, paitsi pakon edessä tai jos joku auttaa. Silloin käyttää vaan tuttuja ja turvallisia sivuja. Pahimmillaan tippuu yhteiskunnasta kokonaan, kun ei halua tai uskalla käyttää mitään uutta sivua tai laitetta. Sitten sitä on vaan sosiaalisessa mediassa tai Youtubessa.

Ne kyllä osaavat, jotka käyttävät usein erilaisia sivuja. Muita pitää kannustaa. Tuntuu hyvältä, kun joku opettaa sivujen käyttämistä ja kehuu sitä, että yrittää opetella. Pitää olla myös syy mennä nettiin. Tiedon hakeminen tuntuu kivalta, kun löytää uusia asioita ja oivaltaa, että tämä on hyödyllistä.

Nettisivujen tekijöiden on hyvä olla aktiivisia ja kysyä, mitä voisi parantaa tai missä menee vikaan. Parasta on kysyä nettisivuja käyttäviltä ihmisiltä, että mitä he tarvitsevat. He tietävät parhaiten. Sivujen tekijät voivat oppia ja saada parempaa kosketusta tavalliseen ihmiseen, kun kysyvät palautetta: Onko navigaatio ymmärrettävä? Vastaavatko kuvat tekstiä? Onko hakukone kunnossa ja kirjoitus selkeää?

Nettimaailman pitää olla helppo kaikille, jotta kaikki voivat osallistua yhteiskuntaan, eikä ketään harmittaisi.

Takaisin ylös