Hankkeessa havaittua: toimiva hakukone on käyttäjälle tärkeä
- Tiedotteet
- Julkaistu: 24.5.2022
Selkeästi meille -hankkeen saavutettavuustiimi on arvioinut kahdentoista eri verkkopalvelun kognitiivista saavutettavuutta vuoden 2022 toukokuuhun mennessä. Saavutettavuustestaajat ovat arvioineet ja testanneet muun muassa julkisen liikenteen palvelua, pankkipalvelua ja koulutushakupalvelua. Arvioinneissa on nostettu erilaisia kehitysehdotuksia sivusta riippuen. Testauksissa on havaittu, että hakukoneeseen liittyvät asiat nousevat yleensä kehittämiskohteiksi. Olemme koonneet tähän kirjoitukseen yleisimmät hakukoneisiin liittyvät haasteet ja niiden vaikutukset kognitiivisen saavutettavuuden näkökulmasta.
Verkkosivulle sijoitettu hakukone on yleisesti käytetty toiminto. Sillä saatetaan etsiä tietoa heti sivulle saavuttaessa, jolloin sivun sisältöön ei ole vielä tutustuttu. Hakukonetta käytetään myös, jos tietoa on etsitty sivun muista osista tuloksetta. On tärkeää, että hakukone on helposti saatavilla ja näkyvällä paikalla, jotta käyttäjä löytää sen aina tarvittaessa. Useimmilla verkkosivuilla hakukone on oikeassa yläkulmassa, joka koetaan tutuksi paikaksi. Tärkeää on myös, että hakukoneen käyttäminen on yksinkertaista ja että haku toimii tutulla tavalla. Hakukoneen on myös hyvä tarjota selkeät ohjeet erilaisissa tilanteissa, sillä käyttäjät harvemmin erikseen etsivät sivua, jolla opetetaan hakukoneen käyttöä.
Alle on koottuna yleisiä ongelmia hakukoneiden käytössä. Voit klikata otsikkoa saadaksesi lisätietoja.
-
Hakukone ei ymmärrä kirjoitusvirheitä, yhdyssanavirheitä tai väärin taivutettuja sanoja AvaaSulje
Monet hakukoneet eivät ymmärrä kirjoitusvirheitä, mikä vaikeuttaa hakujen tekemistä. Kirjoitusvirheitä voi tulla monesta syystä: Käyttäjällä saattaa olla lukemiseen liittyvä häiriö, joka vaikeuttaa sanojen hahmottamista tai suomen kieli voi olla vieras, eikä käyttäjä tiedä sanojen oikeaa taivutusmuotoa. Käyttäjällä saattaa olla motorisia haasteita tai hän kirjoittaa kiireessä ja hän tekee näppäilyvirheen.
”[Jos tuloksia ei tule] tuntuu turhauttavalta. Sitä miettii, että teinkö minä virheen, vai onko laitteessa jotain vikaa?” -Saavutettavuustestaajat kommentoivat
Hyvä hakukone ymmärtää hakusanoja monipuolisesti ja osaa hakea, vaikka sanan kirjoituasu ei ole täysin oikein. Hakukoneen on myös hyvä ehdottaa vaihtoehtoisia hakusanoja, jos käyttäjän kirjoittama sana ei tuota tuloksia. Lisäksi hakukoneen on hyvä kertoa selkeästi, jos tuloksia ei löytynyt ja mitä käyttäjä voi tehdä asialle. Verkkosivuston hakukoneen toimivuutta on helppo testata kirjoittamalla tarkoituksella yleinen sana väärin ja katsoa, mitä kone tarjoaa tulokseksi.
-
Hakukoneen ehdottamat hakusanat eivät hyödytä käyttäjää AvaaSulje
Monet hakukoneet tarjoavat ehdotuksia hakusanoista, kun käyttäjä kirjoittaa hakupalkkiin. Joskus hakukoneen tarjoamat ehdotukset tulevat verkkoselaimen muistista, eli ehdotukset ovat käyttäjän aikaisemmin muilla sivuilla tekemiä hakuja. Tällaisista ehdotuksista ei yleensä ole hyötyä. Joskus kone tarjoaa listan, jossa voi olla monta eri taivutusmuotoa samasta sanasta, mitä ei myöskään koeta hyödylliseksi.
”[Hyödyttömän tuntuiset ehdotukset] tuottaa hämmennystä. Jos sanat on ihan outoja, sitä miettii, että olenko mä ajatellut tai tehnyt jotain väärin?” -Saavutettavuustestaajat kommentoivat
Hyvä hakukone tarjoaa ehdotuksia, joissa on useampi sana ja koostuu asioista, jotka verkkosivulta varmasti löytyy. Ehdotuksilla on suuri merkitys, sillä hyvä ehdotus nopeuttaa hakukoneen käyttämistä. Ehdotukset ovat myös on erityisen tärkeitä niille, joille kirjoittaminen on vaikeaa, sillä ehdotukset vähentävät tarvetta näppäilylle.
-
Hakutuloksia tulee liian monta ja osuvia tuloksia ei löydy AvaaSulje
Joskus hakukone löytää kymmeniä tai satoja tuloksia. Tuloksia voi tulla useita sivuja. Tällaisista tuloksista on harvoin hyötyä, sillä yleensä käyttäjät eivät selaa ensimmäisiä tuloksia pidemmälle. Samankaltaisten tulosten runsas määrä voi haudata käyttäjän kannalta hyödyllisen tuloksen.
”Mistäs minä löydän tämän oikean sivun? Se on vähän sama kuin kävisi Suomen kaikki kaupungit läpi.” -Saavutettavuustestaajat kommentoivat
Hyvä hakukone löytää vain ne tulokset, joilla on käyttäjän kannalta merkitystä tai antaa ohjeita, joilla hakua voi rajata.
-
Hakutulos ei näytä linkiltä tai käyttäjä luulee tuloksen sisältävän kaiken tiedon aiheesta AvaaSulje
Hakutuloksissa lukee usein otsikon lisäksi kappale tuloksen tekstistä. Joillekin käyttäjille otsikko ja tekstikappale näyttävät kokonaiselta sivulta. Käyttäjä siis ajattelee, että kaikki aiheeseen liittyvä tieto näkyy hakukoneen tuloksessa.
”[Jos alleviivausta ei ole] sitä miettii, että miksei sitä tulosta tullut. Jos tekstiä on paljon, se ei houkuttele klikkaamaan.” -Saavutettavuustestaajat kommentoivat
Hyvä hakukone näyttää otsikon lisäksi tekstikappaleen ja kannustaa käyttäjää tutustumaan tarkemmin. Lyhyt tekstikappale auttaa tuloksen hahmottamista paljon enemmän kuin pelkkä otsikko. Hyvä tapa on esimerkiksi alleviivata otsikko, joka saa tuloksen näyttämään linkiltä. Lisäksi tuloksessa voi olla kehote, kuten ”lue lisää”, joka auttaa käyttäjää ymmärtämään, että teksti jatkuu. Tekstikappaleessa on hyvä näkyä se osa sivusta, jolla haettu sana sijaitsee ja sanan voi lihavoida, jotta se erottuu selkeämmin.
-
Hakutuloksen teksti ja sivu, jolle tulos vie, eivät vastaa toisiaan AvaaSulje
Joskus hakutuloksissa näkyvä otsikko ja sivun otsikko eivät vastaa toisiaan. Tuloksen otsikko voi olla lyhennetty tai se voi olla kokonaan erilainen. Myös hakutuloksen tekstikappale saattaa olla eri, kuin sivulla, johon tulos vie.
”Päädyinkö mä nyt eri sivulle? Sitä on ihan kysymysmerkkinä, että eikö sitä tietoa löytynytkään?” –Saavutettavuustestaajat kommentoivat
Tuotettaessa sisältöä verkkosivuille, on hyvä varmistaa, että hakutulokset ja otsikot vastaavat toisiaan. Tällöin käyttäjälle on selvää, että tuloksen klikkaaminen johti oikeaan paikkaan, eikä hän vahingossa klikannut väärää tulosta.