Siirry suoraan sisältöön

Hankkeen materiaaleja

Tälle sivulle kootaan hankkeessa tuotettuja materiaaleja.

Sekavasta selkeäksi -tietoisku

Selkeästi meille -hanke järjesti toukokuussa pidetyn saavutettavuuskampanjan alussa Sekavasta selkeäksi -tietoiskun 19.5.2022. Tietoisku oli suunnattu kaikille saavutettavuudesta kiinnostuneille ja siihen osallistui lähes 170 saavutettavuudesta kiinnostunutta ihmistä. Tietoiskussa hanke jakoi tietoa siitä, miten pienilläkin asioilla voi vaikuttaa verkkopalvelujen helppokäyttöisyyteen ja ymmärrettävyyteen eli kognitiviiseen saavutettavuuteen. Tietoiskussa kerrottiin myös siitä, mitä ottaa huomioon selkeässä someviestinnässä. Hankkeen saavutettavuustestaaja kertoi, miten nämä vinkit auttavat häntä ja samalla meitä kaikkia käyttämään nettiä helpommin.

Katso tallenne tietoiskusta ja anna siitä meille palautetta


Anna meille palautetta tietoiskusta tästä linkistä (linkki vie pois tältä verkkosivulta ja aukeaa uuteen välilehteen). Kun annat meille palautetta, autat meitä kehittämään tietoiskua entistä paremmaksi.

Tietoiskun diaesitys löytyy tämän sivun lopusta. Tutustu myös hankkeen kehittämiin kognitiivisen saavutettavuuden ohjeisiin. Pääset tutustumaan ohjeisiin tästä linkistä.

Vastauksia osallistujien kysymyksiin

Tietoiskussa luvattiin vastata osallistujien kymyksiin ja kommentteihin somekanavilla tietoiskun jälkeen. Alla vastaukset esitettyihin kysymyksiin.

Kysymys kuvista verkkopalveluissa: Miten toimia, jos kuvituskuva tukee abstaktia tai laajaa teemaa, esimerkiksi osatyökykyisyys tai kuntoutus?

Hanke suosittelee käyttämään kuvia, jotka helpottavat aiheen ymmärtämistä. Abstraktin aiheen kohdalla kuvan valinta voi olla vaikeaa. Abstraktin kuvan käyttäminen ei ole väärin, mutta kannattaa pyrkiä siihen, että kuva on mahdollisimman ymmärrettävä. Kuvaa valitessa voi kysyä muilta, miten he tulkitsevat kuvaa ja sopiiko se aiheeseen.

Voit lukea lisää kuvista esimerkiksi alla olevista linkeistä. Linkit vievät pois tältä verkkosivulta ja aukeavat uuteen ikkunaan.

Kysymys vaihtoehtoisista teksteistä: Kiinnostaisi, millaiset alt-tekstit abstrakteihin kuviin kannattaisi laittaa. 

Alt-teksti eli vaihtoehtoinen teksti kertoo lyhyesti ja selkeästi sen, mitä kuvassa on. Sillä ei ole merkitystä, onko kuva abstrakti vai ei. Jos kuva voidaan tulkita koristeelliseksi, vaihtoehtoista tekstiä ei tarvitse välttämättä laittaa.

Mieti kuvien suhteen, miten esitys muuttuu, jos kuvan poistaa kokonaan. Jos abstrakti kuva tuo jotain lisätietoa tai selvennystä tekstiin, anna sille vaihtoehtoinen teksti.

Voit lukea lisää vaihtoehtoisista teksteistä alla olevista linkeistä. Linkit vievät pois tältä verkkosivulta ja aukeavat uuteen ikkunaan.

Kysymys luettelomerkeistä sosiaalisessa mediassa: Eivätkö pallukat ole luetelmassa yhtä hyviä kuin viivat? Aiemmin puhuttiin vain viivoista. 

Sosiaalisessa mediassa ei yleensä ole mahdollista käyttää varsinaisia luettelomerkkejä, kuten esimerkiksi word-tiedostossa. Hanke suosittelee käyttämään luettelomerkkinä viivaa, koska se on selkein.

Kysymys hymiöiden käytöstä: Onko hymiöiden käytöstä hyviä neuvoja? 

Hyvä tapa on käyttää  hymiöitä ja emojia hillitysti ja laittaa ne viestin loppuun. Kesken tekstiä olevat hymiöt voivat häiritä lukemista ja viedä huomion pois asiasta. Ruudunlukuohjelmalla on turhauttavaa kuunnella testejä, joissa on käytetty paljon hymiöitä.

Katso havainnoillistava esimerkki, miten ruudunlukuojelma lukee hymiöt viestistä.

Kysymys linkkien ymmärrettävyydestä: Onko linkkien toiminta yleisesti tiedossa? Vai olisiko hyvä kertoa myös, että esim. ”Tästä painamalla pääset lukemaan lisätietoa…”? 

Olemme havainneet hankkeessa, että linkkien toiminta ymmärretään, kun linkki on selvästi havaittava ja linkistä selviää, mitä sitä klikkaamalla tapahtuu. Kun teet linkin tekstiin, kuvaile linkkiin, mitä linkin takaa löytyy. Älä käytä yksittäisiä sanoja linkkeinä. Yksittäinen sana ei kuvaile riittävästi linkin sisältöä, eikä sitä välttämättä ymmärretä linkiksi.

Linkkipainikkeissa kannattaa miettiä, mitä sanoja käyttää. Esimerkiksi ”Tutustu palveluihin” on hieman epämääräinen, kun taas ”Lue lisää palveluista” on jo selkeämpi ja ohjaa käyttäjää toimimaan. ”Tutustu palveluihin” voidaan tulkita korulauseeksi, mutta ”Lue lisää palveluista” kannustaa käyttäjää lukemaan lisää.

Kysymys kuvakkeiden käytöstä: Onko kuvakkeet silti suositeltuja? Eli siis, että niitä kannattaa käyttää yhdessä tekstin kanssa? 

Kyllä, kuvakkeet on suositeltuja ja myös tarpeellisia erityisesti mobiilikäytössä. On tärkeää kuitenkin lisätä niille tekstiselite, koska kaikki eivät tunnista kuvakkeita ja mitä niillä tarkoitetaan. Kuvakkeet ovat myös harvoin yksiselitteisiä kaikille käyttäjille. Yleisin esimerkki on valikon kuvake, joka on usein niin sanottu hampurilaisvalikko. Sitä eivät kaikki käyttäjät tunnista valikoksi.

Sekavasta selkeäksi -tietoiskun diaesitys

Tiedostomuoto: PDF Katso diat

Kysy lisää

Takaisin ylös