Vaikuta nettisivujen helppokäyttöisyyteen
Nykyään moni tieto ja palvelu on netissä. On tärkeää, että tietoa on helppo löytää ja ymmärtää. Tälle sivulle on koottu ohjeita, miten erilaiset ryhmät voivat tutkia netissä olevia palveluja ja vaikuttaa niiden helppokäyttöisyyteen antamalla palautetta. Ohjeet on tarkoitettu ryhmän vetäjälle, joka haluaa yhdessä ryhmän kanssa vaikuttaa netissä olevaan tietoon ja palveluihin.
Ohjeita saa hyödyntää epäkaupalliseen tarkoitukseen, kun mainitsee lähteen: selkeästimeille.fi.
Ohjeet nettisivuihin vaikuttamiseen
Nämä ohjeet on tarkoitettu erilaisia ryhmiä vetäville. Ohjeet koostuvat kolmesta työpajasta, joita voi käyttää esimerkiksi osana opetusta tai harrastustoimintaa.
Näiden ohjeiden avulla voit tukea ryhmääsi tutkimaan nettipalveluja ja antamaan niistä palautetta. Palautteen antaminen on tärkeää, että palveluiden tarjoajat voivat tehdä palveluistaan helpompia käyttää ja ymmärtää. Työpajoissa osallistujat tutkivat yhdessä itselleen tärkeitä nettipalveluja ja antavat niistä palautetta.
Työpajat tukevat osallistujia
- monipuoliseen netin käyttöön
- oppimaan, mitä kaikkea netissä voi tehdä
- vaikuttamaan nettipalveluihin.
Työpajoja on kolme. Ne on nimetty työpajan tavoitteen mukaisesti
- tutustutaan nettipalveluihin
- tutkitaan nettipalveluja ja annetaan palautetta
- arvioidaan muutoksia.
Ohjeet on koottu Selkeästi meille -hankkeen saavutettavuuden iskuryhmän toiminnan pohjalta vuosina 2020-2022. Ohjeita voi soveltaa omiin tarpeisiin.
Työpajoihin valmistautuminen
-
Vinkkejä ryhmän toimintaan AvaaSulje
Jos ryhmän osallistujat ovat uusia toisilleen niin on hyvä varata aikaa tutustumiselle. On myös tärkeää luoda turvallinen ja luottavainen tila, jotta jokainen tulee kuulluksi ja uskaltaa kertoa rohkeasti mielipiteitään.
Luodaan työpajoille yhteiset tavoitteet
- Sovitaan työpajalle tavoitteet.
- Tehdään yhteiset säännöt ryhmän toiminnalle.
Luodaan toisia kunnioittava vuorovaikutus
- Anna tilaa toiselle.
- Anna toisen puhua loppuun.
- Kuuntele.
Keskitytään työpajojen aikana
- Ollaan läsnä henkisesti ja fyysisesti.
- Puhelimet ja tietokone pois, kun niitä ei käytetä.
Luodaan avoin ja turvallinen ilmapiiri
- Tule paikalle avoimin mielin ja uteliaasti. Heittäydy mukaan.
1. Työpaja: Tutustutaan nettipalveluihin
-
Kysymyksiä netin käytöstä AvaaSulje
Ennen ensimmäistä kertaa on hyvä selvittää, mitä osallistujat tekevät netissä. Kysymysten avulla ryhmänvetäjä saa tärkeää tietoa ryhmän suunnittelua varten. On siis tärkeää, että jokainen osallistuja vastaa kyselyyn. Vastausten avulla saadaan selville, miten osallistujat käyttävät nettiä. Kyselyn netin käytöstä voi toteuttaa esimerkiksi sähköisellä kyselyllä.
Kysymyksiä netin käytöstä
Millä laitteella käytät nettiä? Voit valita monta vaihtoehtoa
- tietokoneella
- tabletilla
- kännykällä
Tarvitsetko netin käytössä apua?
Mitä teet netissä? Voit valita monta vaihtoehtoa.
- katson videoita
- kuuntelen musiikkia
- juttelen kavereiden kanssa somessa
- katson bussiaikatauluja
- ostan bussilippuja
- maksan laskuja verkkopankissa
- varaan ajan lääkärille
- varaan ajan hammaslääkärille
- katson omia terveystietoja
- ostan elokuvalippuja
- lataan nettiin kuvia
- varaan kirjoja kirjastosta
- katson ohjelmia tai elokuvia
- Mitä muuta? (avoin vastaus)
Millä nettisivuilla käyt usein?
Mitä sovellusta käytät paljon?
Onko näitä nettisivuja ja sovelluksia helppo käyttää?
Kerro jokin nettisivu, jota iskuryhmässä olisi hyvä tutkia.
Kerro yksi nettisivu tai sovellus, jota on vaikea käyttää.
Kerro jokin nettisivu, jota iskuryhmässä olisi hyvä tutkia/testata.
Oletko vaikuttanut aiemmin nettisivuihin?
-
Työpajan sisältö AvaaSulje

Ensimmäisellä kerralla keskustellaan netin käytöstä ja siitä mitä kaikkea netissä voi tehdä. Lisäksi valitaan nettipalvelu, johon halutaan vaikuttaa.
Sisältö:
- Saadaan tietoa osallistujien netin käytöstä.
- Keskustellaan yleisesti siitä, mitä kaikkea netissä voi tehdä.
- Keskustellaan siitä, miksi on tärkeää vaikuttaa omiin asioihin.
- Valitaan nettisivu, jota aletaan tutkia yhdessä seuraavalla kerralla.
Keskustelua netin käytöstä
Ennen ensimmäistä kertaa täytettävässä kyselyssä on tiedusteltu, mitä ryhmäläiset tekevät netissä. Kyselyn vastauksia käydään yhdessä läpi ja keskustellaan, mitä erilaisia verkkosivuja ja sovelluksia he käyttävät. Vaihtoehtoisesti keskustelua voi käydä esimerkiksi Wordwall.net-sivustolla tehdyllä onnenpyörä-oppimispelillä. Kyselyn vastausten lisäksi voidaan keskustella, mitä osallistujat esimerkiksi harrastavat ja tekevät vapaa-ajallaan ja etsivätkö he netistä tietoa näihin asioihin liittyen. Tästä saadaan myös selville ryhmälle tärkeitä nettisivuja.
Vaikuttaminen omiin asioihin
Työpajassa pohditaan, miksi on tärkeää hoitaa omia asioita netissä ja löytää sieltä tärkeää tietoa. Miksi on tärkeää vaikuttaa omassa elämässä asioihin, joihin toivotaan muutosta? Miten niihin voi vaikuttaa? Käydään läpi alkukyselyn avulla, mitä sivuja osallistujat käyttävät.
Valitaan nettisivu, johon vaikutetaan
Osallistujien käyttämistä nettisivuista valitaan se, mitä he haluavat alkaa tutkia ja johon haluavat vaikuttaa. Valinta voidaan tehdä esimerkiksi äänestämällä. Keskustellaan yhdessä, miksi nettisivu on ryhmäläisille tärkeä ja mitä asioita sieltä on tärkeä löytää helposti ja ymmärrettävästi. Nettisivua tutkitaan seuraavalla kerralla.
Ryhmänvetäjä tekee tehtäviä seuraava kertaa varten
Toisella tapaamiskerralla ryhmä tekee yhdessä tehtäviä ja tutkii valittua nettisivua. Ryhmänvetäjä tekee nämä tehtävät valmiiksi ennen toista työpajaa. Kun ryhmänvetäjä tekee tehtäviä, hän ottaa niissä huomioon ne asiat, jotka ryhmä pitää sivustolla tärkeänä. Näin teet tehtäviä ryhmän valitsemasta nettisivusta -osiossa on ohjeita, miten tehtäviä nettisivuista voi tehdä.
-
Näin teet tehtäviä ryhmän valitsemasta nettisivusta AvaaSulje
Paras tapa tutkia nettisivua on etsiä sieltä tietoa. Jokainen nettipalvelu on olemassa jotain asiaa varten. Mistä asioista sieltä erityisesti pitäisi helposti löytyä tietoa? Jos ryhmä on kertonut, mitä asioita heidän valitsemaltaan nettisivulta on tärkeä löytää helposti ja ymmärrettävästi, niitä asioita on tärkeä ottaa mukaan tehtäviin.
Esimerkkejä tehtävistä
Sairaalan nettisivuilta voi etsiä esimerkiksi
- päivystyksen numeron
- laboratorion aukioloaika
- vierailuajat
- osoitetiedot
Kelan sivuilta voi etsiä tietoa itselle ajankohtaisesta asiasta, mutta myös
- Missä sijaitsee omaa kotia lähinnä oleva Kelan toimipiste?
- Mihin voin soittaa, jos tarvitsen apua esimerkiksi hakemuksen täyttämisessä?
Vr.fi-sivuilla voi testata juna-aikataulujen etsimistä.
Huvipuiston tai eläintarhan sivuilta voi etsiä esimerkiksi tietoa
- aukioloajoista
- sisäänpääsyhinnoista
- rannekkeiden hinnoista
- esteettömyydestä.
Esimerkkitehtäviä Linnanmäen sivuista www.linnanmäki.fi
- Milloin Linnanmäki on auki?
- Paljon päiväranneke maksaa Linnanmäellä?
- Etsi Linnanmäen sivulta, missä haluaisit syödä?
- Onko Linnanmäki juhannuksena auki?
Tehtävien tarinallistaminen
Tehtävistä voi tehdä mielenkiintoisempia tekemällä niistä tarinoita. Esimerkiksi ”Olet menossa ystäväsi Matin kanssa Linnanmäelle. Matti käyttää pyörätuolia. Matti tarvitsee tiedon siitä, voiko Linnanmäelle tulla pyörätuolin kanssa. Auta ystävääsi löytämään tieto, jotta pääsette viettämään mukavan huvipuistopäivän.”
2. Työpaja: Tutkitaan nettipalveluja ja annetaan palautetta
-
Työpajan sisältö AvaaSulje

Toisella kerralla tutkitaan nettisivua, jonka ryhmä äänesti edellisellä kerralla. Ryhmänvetäjä on tehnyt tehtäviä, joita ryhmä tekee joko yhdessä tai jokainen tekee itsenäisesti. Tehtävien avulla ryhmä saa nettisivulta esille asioita, joista se voi antaa palautetta.
Sisältö:
- Pohditaan, miksi tätä nettisivua on tärkeä käyttää.
- Tehdään tehtäviä, joita ryhmänvetäjä on tehnyt.
- Kootaan nettisivusta sellaisia asioita, joista halutaan antaa palautetta.
- Annetaan palautetta.
Tehtävien teko
Jokainen osallistuja voi tutkia nettisivua ja tehdä tehtäviä joko omalla digilaitteella tai ryhmä voi tutkia yhdessä samalta laitteelta. Tehtävien tekemisen voi tallentaa tai ottaa kuvakaappauksia nettisivuilla olevista asioista, joka koetaan hankalaksi. Tallenteet ja kuvakaappaukset kannattaa lähettää palautteen mukana. Tallenteesta palautteen vastaanottaja saa parhaiten käsityksen, miten nettisivua käytetään ja mitä ongelmia tai esteitä siinä mahdollisesti on.
Tehtävien tallentaminen
Tehtäviä tehtäessä ja nettisivuja tutkiessa voi tallentaa tai ottaa kuvakaappauksia näytöstä. Tallenne tai kuvakaappaus auttaa osallistujia muistamaan myöhemmin, mitä esteitä nettisivulla on. Tallentaminen onnistuu PC-laitteella näppäinyhdistelmällä Ikkunanäppäin + alt + R. Tällä tavalla voit tallentaa videoida tietokoneennäyttöä ja puhetta. Macissa näppäinyhdistelmä on shift + command + 5.
Kirjatkaa huomioita ylös
Kirjatkaa ylös testauksessa esiin nousseita huomioita, esimerkiksi seuraavista asioista:
- Mikä nettisivulla toimi ryhmän mielestä?
- Mistä ryhmä antaisi kiitosta nettisivujen tekijälle?
- Mitkä asiat tuottavat osallistujille haasteita tai estää nettisivun käytön?
- Onko jokin tieto vaikea löytää?
- Onko sivulla tekstiä, jota on hankalaa lukea tai ymmärtää?
Näitä asioita voi tutkia nettisivulta -osioon on koottu erilaisia asioita, joita nettisivuilta voi tutkia.
-
Anna palautetta AvaaSulje
Nettisivun ylläpitäjät haluavat saada nettisivustaan palautetta. Erilaisten käyttäjien antama palaute on tärkeää, että he voivat kehittää palveluaan. Erityisesti, jos jokin asia tuntuu vaikealta, se on tärkeä tieto sivun nettisivujen ylläpitäjälle. He voivat muuttaa sivuja selkeämmiksi ja tieto auttaa nettisivujen ylläpitäjää tekemään parempia sivuja. Vinkkejä palautteen antamiseen -osiosta saa vinkkejä, mistä asioista ja mitä palautetta voi antaa.
Mitä palautteeseen kirjoitetaan
- Esitelkää itsenne.
- Kertokaa lyhyesti, miksi otatte organisaatioon yhteyttä. Esimerkiksi: ”Lähetämme teille viestiä teidän nettisivun saavutettavuuteen liittyen.”
- Muotoilkaa havainnoistanne yhdessä kirjallinen palaute. Kirjoittakaa palautteeseen mikä sivustolla toimi, mihin toivotte muutosta ja miksi muutokset ovat tärkeitä tehdä.
- Palautteeseen voi myös kirjoitta, mitä siitä seuraa, jos osallistujat eivät pysty käyttämään nettisivua tarvitsemallaan tavalla.
- Lähettäkää mahdollinen tallenne tai kuvakaappaus sivustosta.
- Palautteen lopussa on hyvä olla tieto, miten nopeasti toivotte vastausta palautteeseen ja onko muutokset mahdollista tehdä.
- Muistakaa liittää mukaan yhteystieto, johon organisaatio voi vastata.
- Varmistakaa, että palaute on mennyt perille, jos vastausta ei kuulu.
Palautteeseen on hyvä kirjata, mitä muutoksia ryhmä toivoo
Niitä voi olla esimerkiksi seuraavat:
- Toivomme vastausta sähköpostilla lähetettyyn palautteeseen.
- Toivomme vastausta siihen, onko muutoksia mahdollista saada nettisivuille.
- Toivomme muutokset nettisivuilla.
Miten ja kenelle palaute lähetetään?
Palautetta voi antaa esimerkiksi
- palautelomakkeella
- sähköpostilla
- soittamalla.
Usein nettisivuilla on palautelomake, jolla palautetta voi lähettää. Suoraan henkilölle lähetetty palaute on kuitenkin usein tehokkaampi keino kuin palautelomake. Palautteen voi lähettää esimerkiksi sähköpostilla organisaation viestinnästä vastaavalle henkilölle. Organisaation saavutettavuusselosteesta löytyy usein sähköpostiosoite, johon voi lähettää nettisivujen saavutettavuuteen liittyvää palautetta.
Ehdottakaa tapaamista
Ehdottakaa organisaatiolle tapaamista. Kasvokkain keskustelu on aina paras tapa kertoa asioista. Silloin voi kertoa tarkemmin, mistä asioista haluatte antaa palautetta ja miksi haluatte antaa palautetta. Moni nettisivun tekijä ei ole tavannut käyttäjiä ja heille kohtaaminen voi olla todella ainutlaatuinen tilaisuus.
Liittäkää mukaan tieto Selkeästi meille -hankkeesta
Liittäkää palautteeseen mukaan tietoa Selkeästi meille -hankkeesta. Selkeästi meille -hankkeen sivuilta löytyy lisätietoa, ohjeita ja vinkkejä siihen, miten nettisivun tekijät voivat tehdä selkeämpi ja ymmärrettävämpi nettisivuja. Teksti voi olla esimerkiksi seuraavanlainen:
Tietoa Selkeästi meille -hankkeesta
Verkkopalveluiden tekijät voivat tehdä palvelustaan selkeän ja helpomman käyttää. Kehitysvammatuki 57 ry:n ja Kehitysvammaliiton yhteisessä Selkeästi meille -hankkeessa edistetään verkkopalveluiden kognitiivista saavutettavuutta vuosina 2020-2023. Selkeästi meille -hankkeen verkkosivuille on koottu ohjeita ja vinkkejä siihen, miten verkkopalveluista voi tehdä helppoja käyttää ja ymmärtää. Voitte tutustua kognitiivisen saavutettavuuden ohjeisiin osoitteessa www.selkeästimeille.fi.
-
Valmistautuminen nettisivujen ylläpitäjän tapaamiseen AvaaSulje
Hienoa, olette sopineet tapaamisen nettisivun ylläpitäjän kanssa. On tärkeää valmistautua tapaamiseen ja miettiä etukäteen, mitä haluatte sanoa. On myös tärkeää, että jokainen osallistuja sitoutuu tapaamiseen.
Miettikää muun muassa
- Miksi nettisivu on ryhmälle tärkeä.
- Miksi on tärkeää, että nettisivua helppo käyttää ja ymmärtää.
- Millaisia muutoksia toivotte nettisivuun.
- Mikä sivustolla toimii ryhmän mielestä. Nettisivujen ylläpitäjä haluaa tietää myös siitä.
Ryhmä valmistautuu esittelemään asiat, joista ryhmä antoi palautetta ja mahdolliset muutosehdotukset.

Vinkkejä nettisivun tutkimiseen ja palautteen antamiseen
-
Palautteen antaminen on tärkeää AvaaSulje
Nettisivut on tehty käyttäjiä varten. Jos netissä olevassa sivustossa tai palvelussa on esteitä tai jotain vaikeaa, siitä kannattaa kertoa organisaatiolle. Tässä osiossa on vinkkejä siihen, mistä asioista organisaatioille voi antaa palautetta.
-
Palautetta teksteistä AvaaSulje
Kun annatte palautetta tekstistä, voitte kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin. Ne ovat asioita, jotka vaikuttavat siihen, onko tekstiä helppo ymmärtää ja hahmottaa.
Mihin asioihin tekstissä kannattaa kiinnittää huomiota?
Hyvä teksti on helppo ymmärtää ja se on helppo hahmottaa.
Ymmärtämiseen vaikuttaa muun muassa
- Tekstin joukossa on vaikeita sanoja tai vieraskielisiä sanoja.
- Tekstissä on käytetty vaikeita lyhenteitä.
- Teksti on kirjoitettu lukijalle mielenkiintoisesta näkökulmasta.
- Tekstin ymmärrettävyyttä tuetaan kuvilla ja videoilla.
Hahmottamiseen vaikeuttaa muun muassa
- Teksti on kirjoitettu selkeällä kirjasimella. Ei ole käytetty esimerkiksi kursiivia tai alleviivausta.
- Teksti on kirjoitettu riittävän isolla kirjasimella.
- Teksti on jaoteltu lyhyisiin kappaleisiin ja käytetty väliotsikoita.
Esimerkkipalaute tekstistä
Lomakkeessa oli webbipalaute ja sitä emme ymmärtäneet, mitä se tarkoittaa. Nettipalaute tai palaute nettisivuista olisi ollut ymmärrettävämpi.
Tekstiä oli liikaa. Teksteissä voisi olla mukana lyhyet tiivistelmät. Pitäisi nähdä nopeasti, mistä asioista sivuilla on tietoa. Ne auttaisivat hahmottamaan, mitä tietoa sivuilla on.
-
Palautetta kuvista AvaaSulje
Kun annatte palautetta kuvista, voitte kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin. Nettisivuilla oleva hyvä kuva on selkeä ja helppo ymmärtää
- Kuva kertoo tekstin kanssa samasta asiasta, eikä vie huomiota pois sisällöstä.
- Selkeästä kuvasta on helppo nähdä, mitä kuva esittää.
- Kuvassa ei ole liikaa yksityiskohtia ja sen mittasuhteet ovat oikeat.
Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko nettisivuilla sellaisia kuvia, jotka vaikeuttavat tekstin ymmärtämistä. Kuva voi olla esimerkiksi sellainen, että kuva ei liity tekstin sisältöön tai kuvasta ei saa selvää, mitä se esittää.
Sivuilla olevat isot kuvat voivat myös viedä huomion muusta sisällöstä.
Esimerkkipalaute kuvista
Ryhmä totesi etusivulla olevan kuvan opiskelijasta, mutta se ei muistuta opiskelijaa. Ryhmän mielestä näyttää siltä, että opiskelija on kotona. Selkeämpi kuva olisi sellainen, jossa opiskelija olisi koulurakennuksessa. On tärkeää, että kuvat auttavat ymmärtämään tekstin sisältöä.
Koronarokotuksista etusivulla kertova kuva voisi olla selkeämpi. Olisi selkeämpää, jos kuvassa olisi rokotteen kuva.
Esimerkkipalaute etusivun liikkuvista kuvista
Etusivulla oleva liikkuva kuva on hieman häiritsevä. Se olisi hyvä saada pysäytettyä, että ehtisi lukea, mitä kuvatekstissä kerrotaan. Kuvissa on paljon tekstiä ja sitä ei ehdi lukea.
Liikkuva kuva etusivulla vie huomion, jolloin tiedon etsiminen vaikeutuu. Se pitäisi saada pysäytettyä. Häiritsee, kun kuva on niin iso. Pienet liikkuvat kuvat ovat mukavia.
Etusivulla oleva liikkuva kansikuva eli karuselli voitaisiin korvata kuvalla, joka ei liiku. Liikkuva kansikuva häiritsee.
-
Palautetta videoista AvaaSulje
Kun annatte palautetta videoista, voitte kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin. Hyvä video auttaa ymmärtämään nettisivun sisältöä.
Hyvä video on sellainen,
- joka ei etene liian nopeasti
- jossa ei ole käytetty häiritseviä tehokeinoja
- videossa puhe on selkeää
- videossa mahdollisesti oleva teksti on selkeää ja helppoa lukea. Lukemiselle on jätetty riittävästi aikaa.
-
Palautetta nettisivulla liikkumisesta AvaaSulje
Sivulla liikkuminen tarkoittaa sitä, miten siellä mennään sivulta toiselle ja palataan tarvittaessa takaisin. Tähän asiaan vaikuttavat muun muassa seuraavat asiat:
- Onko valikko selkeä ja helppo käyttää?
- Näkeekö valikosta helposti, mistä asioista nettipalvelussa on tietoa?
- Onko painikkeissa teksti, joka kertoo, mitä tapahtuu, kun siitä painaa?
- Kertooko linkki selkeästi, mihin se vie?
- Joutuuko sivulla helposti jonnekin toiselle sivulle eikä tiedä, miten pääsee takaisin?
Esimerkkipalaute nettipalvelussa liikkumisesta
Sivulta voi päätyä yllättäen jollekin toiselle sivulle, ilman että ymmärtää, miten se tapahtui ja miten pääsee takaisin sinne, mistä tuli.
Selkokielisiltä sivuilta ei pääse takaisin yleiskielisille sivuille logoa painamalla. Meitä auttaisi, jos sivulla olisi esimerkiksi selkeä linkki, miten pääsen takaisin yleiskielisille sivuille.
-
Palautetta hakutoiminnosta AvaaSulje
Hyvä hakutoiminto helpottaa nettisivun käyttöä. Hyvä hakutoiminto on sellainen.
- Se on helppo löytää
- Sitä on helppo käyttää
- Se ymmärtää kirjoitusvirheitä
- Hakutulokset on helppo löytää
- Hakutulokset ovat helppoja ymmärtää.
On hyvä antaa nettisivujen tekijälle palautetta hakutoiminnosta, jos siinä koetaan jotain puutteita.
Esimerkkipalaute hakutuloksista
Hakutulokset ovat hankalia ymmärtää, kun ne eivät näytä klikattavilta linkeiltä, eikä niitä klikata auki. Tieto haetaan hakutuloksessa näkyvistä teksteistä, jos vastausta ei löydy tekstistä, sitä ei klikata auki ja tieto jää löytymättä.
Esimerkkipalaute hakukoneesta
Hakukone ei ymmärrä kirjoitusvirheitä. Hakusana ”Hykienia passi” ei tuota tulosta ”hygienia passi” tuottaa tuloksen. Iskuryhmää helpottaa hakukone, joka ymmärtää myös kirjoitusvirheitä.
-
Palautetta nettisivun hyödyllisyydestä AvaaSulje
Nettisivut on tehty käyttäjälle eli sinulle. Onko nettisivusta sinulle hyötyä? Nettisivun hyödyllisyydestä voi tutkia esimerkiksi seuraavia asioita:
- Löysitkö sivuilta asian, jota tulit etsimään?
- Haluatko tulla sivulle uudelleen?
- Puuttuiko sivuilta joku toiminto, joka helpottaisi käyttämistä?
On hyvä antaa nettisivujen tekijälle palautetta näistä asioista, jos siinä koetaan jotain puutteita.
-
Palautetta omien tietojen antamisesta AvaaSulje
Usein nettisivulla pyydetään antamaan omia tietoja. On tärkeää, että omien tietojen antaminen tuntuu turvalliselta. Se tarkoittaa sitä, että tiedät, mitä varten tietoja kysytään ja mitä niillä tiedoilla tehdään. Omien tietojen antamisesta voitte tutkia esimerkiksi seuraavia asioita:
- Kysyikö nettisivu sinulta omia tietojasi?
- Onko sinulle selvää, miksi tietoja kysytään ja mihin niitä tarvitaan?
- Tuntuiko tietojen antaminen turvalliselta?
- Pyydettiinkö sinulta tietoja, joita et olisi halunnut antaa?
- Onko tiedot helppo kirjoittaa, vai saitko virheilmoituksia?
- Onko virheilmoituksia helppo ymmärtää?
On hyvä antaa nettisivujen tekijälle palautetta näistä asioista, jos niissä koetaan jotain puutteita tai esteitä.
-
Palautetta yhteystietojen löytymisestä AvaaSulje
Nettisivuilta on tärkeää löytää helposti yhteystiedot tai palautelomake, mitä kautta antaa palautetta. Usein yhteistiedot löytyvät nettisivujen ylälaidasta ja palautelomake löytyy nettisivujen alalaidasta, mutta ne voivat sijaita myös muualla sivustolla.
Jos nettisivulla on palautelomake. On tärkeää, että
- lomaketta on helppo käyttää
- lomakkeessa on selkeät ohjeet, miten sitä täytetään
- kun lomakkeen lähettää niin tulee näkyviin selkeä viesti, onko lomake on lähetetty onnistuneesti.
- saat tiedon siitä, miten palautteeseen vastataan, jos sellainen mahdollisuus on olemassa.
On hyvä antaa palautetta nettisivujen tekijöille, jos yhteystietoja tai palautelomaketta ei löydy helposti, Nettisivulla voi antaa palautetta esimerkiksi
- sähköpostilla
- palautelomakkeella.
Esimerkkipalaute yhteystiedoista
Henkilön yhteystietoja ei osattu hakea nettisivulta. Henkilöhaku on vaikea. Siihen tarvittaisiin selkeät ja hyvin näkyvät ohjeet siitä, miten yhteystietoja voi hakea. Nettisivuilla pitäisi olla selkeästi kerrottu se, että riittää, että hakee pelkällä henkilön etunimellä. Toimipisteen osoite olisi hyvä myös näkyä hakutuloksessa.
Esimerkkipalaute palautteen antamisesta
Miten nettisivuista voi antaa palautetta? Palautelinkkiä ei löydy, jos ei tiedä, että sellainen yleensä on sivun alalaidassa.
-
Palautetta etusivulle pääsystä AvaaSulje
Usein nettipalvelussa on organisaation logo tai talo-kuvake kertomassa siitä, että siitä pääsee etusivulle. Se ei ole kaikille käyttäjille selkeä ja ymmärrettävä.
On tärkeää, että etusivu-painike tai linkki etusivulle on jokaisella sivulla. Ymmärtämistä auttaa teksti kuvakkeen lisäksi teksti, jossa lukee etusivu. Näistä asioista voi antaa palautetta.
Esimerkkipalaute etusivupainikkeesta
On tärkeää, että sivulla lukee selkeästi etusivu ja olisi painike, miten voi palata takaisin etusivulle. Muuten emme pääse takaisin etusivulle.
-
Palautetta selkokielisistä sivuista AvaaSulje
Nettisivulla on olevat selkokieliset sivut on tärkeää löytyä helposti, jos sellaiset sivustolla on. Selkokieltä tarvitsevat käyttäjät eivät välttämättä osaa etsiä niitä kielivalikosta, jossa ne yleensä sijaitsevat.
On syytä antaa palautetta nettisivujen tekijöille, jos selkokielisiä sivuja ei löydä. Selkokieliset sivut eivät hyödytä, jos käyttäjä ei niitä löydä tai jos ei tiedä, että sellaiset on olemassa.
Esimerkkipalaute selkokielisistä sivuista
Ryhmä ei tiennyt, että organisaatiolla on selkokieliset sivut. Selkokieliset sivut pitäisi löytyä heti etusivulta, jotta selkokielestä hyötyvät löytäisivät ne helposti. Ryhmä etsi hakukoneen kautta. Sivut löytyivät sitä kautta.
3. Työpaja: Arvioidaan muutoksia
-
Työpajan sisältö AvaaSulje

Kolmannella ja viimeisellä kerralla arvioidaan ryhmän vaikuttamistyötä. Jos nettisivuille on tullut ryhmän ehdottamia muutoksia, juhlitaan myös niitä yhdessä.
Sisältö:
- Arvioidaan ryhmän vaikuttamistyötä, saatiinko palautteeseen vastaus.
- Arvioidaan onko ryhmä saamaansa vastaukseen tyytyväinen.
- Arvioidaan toteutettiinko nettipalveluun toivottuja muutoksia.
- Arvioidaan, voivatko osallistujat käyttää nettisivua helpommin.
Vastaus palautteeseen
Yleensä organisaatiot vastaavat saamaansa palautteeseen. Keskustellaan yhdessä palautteesta, jos ryhmä on saanut vastauksen.
- Onko ryhmä tyytyväinen saamaansa vastaukseen.
- Onko organisaatio tehnyt tai aikooko tehdä palveluunsa ryhmän toivomia muutoksia.
- Miltä tuntui, kun ryhmän ehdottamat muutokset tehtiin nettisivulle.
Arvioidaan muutosta
Muutokset nettisivuilla havaitaan parhaiten, kun verrataan alussa otettuja näyttökuvia tai katsotaan 2. kerralla kuvattu näyttövideo.
Ryhmänvetäjä voi hyödyntää seuraavia kysymyksiä muutosten arvioinnissa.
- Miten ryhmä koki nettisivuihin vaikuttamisen.
- Ovatko osallistujat tyytyväisiä mahdollisiin muutoksiin.
- Miltä tuntui, kun nettisivun tekijät teki tai ei tehnyt ryhmän toivomia muutoksia.
- Miltä nettisivun käyttäminen tuntuu muutosten jälkeen.
- Onko nettisivua helpompi muutosten jälkeen.
-
Tiedota asiasta AvaaSulje

Kannattaa kertoa muillekin vaikuttamisteostanne. Ryhmä voi kirjoittaa esimerkiksi kirjoituksen tai tehdä somepostauksen. Mitä ryhmä haluaa kertoa muille ryhmän vaikuttamisesta?
Somepostaus vaikuttamisesta
Somepostaus on hyvä tapa vaikuttaa. Ryhmä voi miettiä yhdessä somepostauksen. Aihetunnisteiden avulla tieto leviää laajemmin. Voitte lisätä siihen aihetunnisteita kuten
- #SelkeästiMeille
- #osallisuus
- #yhdenvertaisuus
- #saavutettavuus.
Aihetunnisteet auttavat tiedon leviämisessä sosiaalisessa mediassa.
Kirjoitus lehteen tai nettisivuille
Ryhmä voi kirjoittaa vaikuttamisesta kirjoituksen lehteen tai nettisivuille. Voit lukea alla olevasta linkistä esimerkin lehdistötiedotteesta, kun Pohjois-Karjalan Me Itse -ryhmä vaikutti Siun Soten sivustoon ja tapasi viestinnän työntekijöitä.
Tehdään yhdessä Siun soten verkkosivuista kaikille helpompia käyttää ja ymmärtää