Siirry suoraan sisältöön

Tarkoitushan on, että me tehdään mahdollisimman paljon asioita itsenäisesti

  • Vieraskynä
  • Julkaistu: 6.11.2023
  • Kirjoittanut: Mikko Apell
Nainen jolla on vihreä huppari ja silmälasit katsoo kameraan.

Hanna Laakkonen on kokenut netinkäyttäjä, mutta silti monet verkkosivut tuntuvat vaikeilta. Hanna kertoo, millaisia haasteita hänellä on ollut ja miltä ne tuntuvat.

Millaisia kokemuksia sinulla on vaikeista nettisivuista?

”Viimeksi toissa päivänä etsin hammaslääkärin numeroa, kun se oli muuttunut. Ensinnäkin, kuulutaanko me Itä- vai Länsi- vai Keski-Vantaaseen? Saa tosi pitkälle selaa, ennen kuin löytää. Onneksi oli paikkakuntien nimet, mutta joka tapauksessa. Kyllä se aikaa vie. Vantaakin on niin laaja, että on se vähän haasteellista. Paljon helpompaahan se olisi löytää, kun voisi vaikka oman kotiosoitteen perusteella etsiä palvelut.”

Onko sinulta jäänyt joku hakemus tekemättä vaikeiden nettisivujen takia?

”On. Tästä on useampi vuosi aikaa, kun olin kipeänä ja yritin Kelan sivuilta katsoa, että olenko oikeutettu sairaspäivärahaan. Ei siellä ollut mitään selkeästi selitetty. Jouduin odottamaan siihen asti, että meidän ohjaaja oli taas töissä ja voin hänelle soittaa kysyä, että tiedätkö onko se näin ja voitko sä tulkita mulle Kelan sivuja.”

Miltä tuntuu, kun joku verkkopalvelu on vaikea?

”Sehän on tosi turhauttavaa. Tavallaan se sit tyssää siihen, kun minäkään en aina pysty mun tukihenkilöltä pyytämään apua. Eivät he ole 24/7 töissä, eikä aina pysty vastaamaan puhelimeen. Vanhemmatkaan eivät aina ole puhelimen päässä ja minusta on väärin, että he joutuvat aikuista lastansa neuvomaan. Kyllä mun mielestä noiden kaikkien pitäisi olla sellaisia, että sivut olisivat mahdollisimman selkeitä ja helppokäyttöisiä meille. Ettei aina tarvitsisi päätä lyödä seinään.

Tarkoitushan on, että me tehdään mahdollisimman paljon asioita itsenäisesti, mutta miten me sitten etsitään tietoa tai osoitetta tai puhelinnumeroa verkkosivuilta, mistä me ei ymmärretä mitään? Aika haasteellista.”

Miksi haluat vaikuttaa verkkopalveluihin?

”Just sen takia, että mulla on itsellä omaa kokemusta siitä, että ne on tosi haasteellisia. Välillä on tosi vaikea ymmärtää ja löytää tietoa. Tarkoitus olisi se, että mä elän mahdollisimman itsenäistä elämä. Ei voi olla niin, että mä joudun aina turvautumaan johonkin toiseen henkilöön.

Mulla on vanhemmat yli kuudenkymmenen. Jossain vaiheessa tulee se vaihe, että heille pitää etsiä palvelukoti tai mitä muuta on. Olisi paljon kivempi, että ne löytäisi helposti ja minne pitää soittaa ja kaikki tämmöiset.”

Miksi verkkopalveluiden pitää olla saavutettavia?

”Just sen takia, että jokainen ymmärtäisi, mitä he lukee. Ensinnäkin että löytää osoitteet ja puhelinnumerot ja että olisi mahdollisimman selkeä käyttää. Ei jäisi asiat roikkumaan tai tekemättä sen takia, ettei löydä niitä, mitä tarvitsee.”

Kirjoittaja

Selkeästi meille -hankkeen työntekijä Mikko Apell.

Mikko Apell

Viestintäkoordinaattori

Lue myös nämä

Takaisin ylös