Siirry suoraan sisältöön

Arviointi auttoi parantamaan Luovi.fi-verkkopalvelua

  • Vieraskynä
  • Julkaistu: 26.9.2022
  • Kirjoittanut: Elina Koskela
Vaaleahiuksinen nainen seisoo ikkunan edessä ja hymyilee kameralle.

Mistä syntyy hyvä kokemus verkkopalvelussa? Se syntyy kaikesta mitä tunnet, koet, havainnoit ja ajattelet. Sivut näyttävät selkeiltä ja houkuttelevilta. Löydät etsimäsi tiedon vaivattomasti niin valikoista kuin hakukoneella. Painikkeet ja symbolit näyttävät tutuilta ja ovat vakiintuneissa paikoissa. Ymmärrät lukemasi ja osaat toimia ohjeiden mukaan.  

Kognitiivinen saavutettavuus on kunnossa, kun edellä kerrotut asiat toteutuvat verkkopalvelussa. On tärkeää muistaa, että verkkopalvelujen käyttö voi olla monille ihmisille monimutkaista, jos heillä on haasteita oppimisessa, havaitsemisessa tai vaikka kielellisissä kyvyissä.  

Miksi Luoville on tärkeää kehittää kognitiivista saavutettavuutta?

Julkaisimme uudistetun ja saavutettavan luovi.fi-verkkopalvelun vuonna 2020. Loimme tavoitteemme mukaisesti sivuston, jota on helppo käyttää ja jonka sisältö on helposti ymmärrettävää. Jatkuvana kehityskohteenamme kuitenkin on huolehtia verkkopalvelun saavutettavuudesta ja hyvän kokemuksen luomisesta. 

Haluamme huomioida tärkeimmät kohderyhmämme eli hakijat ja opiskelijat käyttäjinä paremmin, sillä kognitiivisesta saavutettavuudesta on apua ihan kaikille käyttäjille. Sen todentaminen verkkopalvelussa ei kuitenkaan ole vain teknisen saavutettavuuden tarkistusta esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla. Arviointiin täytyy saada mukaan oikeita käyttäjiä. Tästä syystä haimme mukaan Selkeästi meille -hankkeen kognitiivisen saavutettavuuden arviointiin keväällä 2022.  

Arvioinnista arvokasta tietoa kehittämiseen

Verkkopalvelun kehittämisessä on tärkeää tietää, mitkä asiat ovat jo toimivia. Hyvää ei kannata lähteä muuttamaan. Saimme arvioinnin palautteessa kiitosta, että hakijoille ja opiskelijoille on koottu selkeät tietopaketit ja tekstisisällöt on kirjoitettu lukijaa ajatellen. Sivustolla on vahvuutena myös tiedon löydettävyys niin loogisten valikoiden kuin haun avulla. Erilaiset käyttäjät on huomioitu hyvin.  

Arvokkainta oli saada tietoa, mitä voisimme vielä kehittää. Otimme vastaan konkreettiset vinkit ja suositukset toimintojen kehittämiseen ja muutostyöt on jo aloitettu. Esimerkiksi videoiden yhteyteen on lisätty tietoa evästeiden hyväksynnästä. Lisäksi suurennamme valikoiden fonttikokoa hiukan ja tarkistamme, että eri sivuilla tai elementeissä olevat toiminnot ovat loogisia keskenään. Myös symbolit käymme läpi: vaikka suurennuslasi on tuttu kuvake hakukentän yhteydessä, on sen yhteyteen tarpeen lisätä ”haku” myös tekstinä. 

Yhteiskehittämisellä varmistamme hyvän kokemuksen

Olemme kokeneet, että arvioinnin palautteista on hyötyä verkkopalvelumme jatkokehittämisessä. Voimme yhteistyökumppanin kanssa tehdä tarvittavat muutokset teknisiin asioihin ja huolehtia ylläpitäjien kanssa, että sisällöt pysyvät ymmärrettävinä ja selkeinä. Hyödynnämme arjessa myös yhteiskehittämistä, jotta saamme selville käyttäjien aitoja kokemuksia, odotuksia ja tarpeita. 

Selkeästi meille -tunnus on meille tärkeä ja aiomme myös jatkossa huolehtia kognitiivisesta saavutettavuudesta. Kiitos, että saimme olla mukana arvioinnissa.

Elina Koskela

Markkinointipäällikkö Ammattiopisto Luovissa.

Lue myös nämä

Takaisin ylös