Selkeästi meille -haasteeseen vastasi 16 organisaatiota!
- Tiedotteet
- Julkaistu: 5.12.2023
Käyttäisin digipalveluja, jos voisin! -kampanjan lopuksi Selkeästi meille -hanke haastoi kunnat, viranomaiset ja hyvinvointialueet kehittämään verkkopalveluistaan helppokäyttöisiä ja ymmärrettäviä, eli kognitiivisesti saavutettavia. Organisaatioita pyydettiin kertomaan, miten kognitiivista saavutettavuutta huomioidaan verkkopalveluissa, sekä aikovatko hyödyntää Selkeästi meille -hankkeen tuottamaa materiaalia palveluita kehittäessä. Haasteeseen vastasi 16 organisaatiota!
Haasteeseen vastanneista
- 31 % on jo testannut verkkopalveluitaan kognitiivisesta saavutettavuudesta hyötyvillä ihmisillä.
- 38 % ei ole vielä testannut, mutta aikoo testata tulevaisuudessa.
- 100 % aikoo hyödyntää Selkeästimeille.fi -sivustolle koottua tietoa ja materiaalia kognitiivisesta saavutettavuudesta!
Selkeästi meille -hanke kiittää kaikkia haasteeseen vastanneita kognitiivisen saavutettavuuden edistämisestä omissa verkkopalveluissa! Helppokäyttöisyyden ja ymmärrettävyyden varmistaminen mahdollistaa yhä suuremmalle joukolle digipalveluiden käyttämisen.
Organisaatioiden avoimet vastaukset aakkosjärjestyksessä
-
Eduskunnan kanslia AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Olemme uudistamassa verkkopalvelua ja aiomme peilata kriteeristöä, kun teemme ratkaisuja uuden verkkopalvelun rakenteesta ja sisällöistä.”
-
Joensuun kaupunki AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Verkkopalveluissa pyritään huomioimaan saavutettavuus. Olemme kouluttaneet henkilöstöä saavutettavuudesta sekä selkokielestä.”
-
Järvenpään kaupunki AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Emme ole huomioineet kognitiivista saavutettavuutta vielä kaupungin verkkosivustolla, mutta olemme huomioineet asian uuden sähköisen asiointipalvelumme, toteutuksessa. Ennen palvelun käyttöönottoa järjestimme tilaisuuden, jonne oli paikan päälle kutsuttu sellaisia henkilöitä, joilla on syystä tai toisesta alentunut mahdollisuus hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita. He testasivat palvelua paikan päällä työntekijöidemme ohjeistuksessa, ja antoivat palautetta palvelun käytöstä. Kokemuksia hyödynnettiin palvelun kehittämisessä.”
-
Kainuun kaupunki AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
Ei vastauksia
-
Kangasalan kaupunki AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Sisällönpäivittäjiämme on koulutettu ja ohjeistettu saavutettavuudesta ja saavutettavasta sisällöntuottamisesta. Organisaatiossamme on käytössä saavutettavuustyökalu, joka nostaa teknisten saavutettavuusongelmien lisäksi esiin myös kognitiivisen saavutettavuuden kannalta parannettavia asioita.”
-
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Huomioimme palautteet ja testaamme sisältöjä eri kohderyhmillä.”
-
Kontiolahden kunta AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Kirjoitamme selkokielellä. Nettisivujen ulkoasu ja tietojen, kuvien ja linkkien yms. sijoittelu sivustolla pyritään tekemään selkeäksi ja johdonmukaiseksi. Nettisivuilla pyritään huomioimaan saavutettavuuden vaatimukset mm. kontrasteissa ja muissa asetuksissa.”
-
Lapin hyvinvointialue AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Kirjoittamalla selkeää kieltä. Hyödyntämällä tekstin jaotteluja, väliotsikoita, luetteloja jne. Sinuttelemalla lukijaa ja välttämällä passiivin käyttöä. Tekemällä rakenteista mahdollisimman yksinkertaiset. Hyödyntämällä visualisointeja mahdollisuuksien mukaan.”
-
Poliisihallitus AvaaSulje
”Säännölliset omat ja ulkopuoliset saavutettavuusarvioinnit. Taustajärjestelmät, jotka mahdollistavat saavutettavuuden toteutumisen seurannan tietyllä tasolla. Palvelujen kehittäminen saavutettavuuspalautteen avulla. Selkeään kieleen panostaminen ja selkokielen lisääminen sivustoilla.”
-
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Olemme aloittamassa ensi vuonna (2024) verkkosivu-uudistusta, jossa yhtenä tavoitteena on selkokielistää vaiheittain sivujen pysyvä sisältö sekä parantaa saavutettavuutta muiltakin osin.”
-
Ruokavirasto AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Kognitiivisen saavutettavuuden ohjeet olivat jo nyt hyvin lähellä meidän sisällöntuotanto-ohjetta, täytyy tarkistaa mitä täydennettävää olisi ja vielä infota sisäisesti lisää.”
-
Säteilyturvakeskus (STUK) AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Olemme juuri uudistaneet verkkosivustot ja uudella sivustolla on kiinnitetty huomioita niin tekniseen saavutettavuuteen kuin sisällön saavutettavuuteen sekä sivuston käytettävyyteen. Meillä on tiettyjä asiakasryhmiä, joille verkkosivusto on ainoa kanava hoitaa velvoitteensa meille, joten palvelupolkujen täytyy vastata asiakkaiden tarpeisiin ja niitä on pystyttävä hyödyntämään myös erilaisilla käyttötavoilla. Sivustouudistuksessa emme siirtäneet mitään vanhaa sisältöä suoraan uuteen palveluun vaan sisältötekstit tehtiin uudestaan ja meillä oli projektissa mukana myös kielenhuoltaja, joka muokkasi tekstit loppukäyttäjien ajatellen mahdollisimman yksinkertaisiksi, selkeiksi ja ymmärrettäväksi. Tavoite on, että verkkosivuiltamme tieto löytyy helposti, sivusto on intuitiivinen käyttää ja erilaisten käyttäjien on vaivatonta löytää sivustoltamme tarvitsemansa tieto.”
-
Tampereen kaupunki AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Tampere.fi-sivusto uudistettiin keväällä 2022. Uudistuksessa oli sivuston suunnitteluvaiheesta lähtien ja läpi toteutuksen ohjenuorana sivuston saavutettavuus, helppokäyttöisyys ja käytettävyys. Sivuja testattiin niiden käyttäjillä työpajassa sekä erillisen eri-ikäisistä kuntalaisista kootun Verkkosivuraadin voimin, kaikille avoimen suppean kehitysversion palautepyyntöjen avulla sekä paikallisen näkövammaisten yhdistyksen testauksin. Valikkojen otsikoinneista pyydettiin kommentit Vammaisneuvostolta, samoin vammaisten palveluja esittelevästä sisällöstä, josta teimme erityisen selkeäkielistetyn (näistä sisällöistä soteuudistuksen jälkeen suurin osa nyt osana Pirkanmaan hyvinvointialueen sivustoa). 2022 loppuvuodesta ulkopuolinen saavutettavuuden asiantuntija teki sivustoon auditoinnin. Sen perusteella on tehty parannuksia sivuston saavutettavuuteen ja käytettävyyteen. Olemme kouluttaneet ja koulutamme sisällöntuottajillemme edelleen lisää ymmärrystä ja taitoa tuottaa saavutettavaa, ymmärrettävää sisältöä. Ymmärrettävä kieli on merkityksellinen osa saavutettavuutta, johon pyrimme. Kognitiivista saavutettavuutta tuemme myös tarjoamalla ääneenlukutyökalun sivuilla (ReadSpeaker). Keväällä 2024 on tavoitteena tehdä lisää käyttäjätestauksia. Sisältöjen kielen selkeyttäminen on jatkuvana tavoitteena. Tarkistamme Selkeästi meille -hankkeen kognitiivisen saavutettavuuden kriteerejä vasten sivustomme ja hyödynnämme materiaalia myös sisällöntuottajien ohjaamisessa.”
-
Tulli AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
Ei vastauksia
-
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (TUKES) AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Organisaatiollamme on useita verkkopalveluita, joilla kullakin on eri tarkoitus. Tämä vastaus koskee niistä vain yhtä, jonka päätarkoitus on tiedon jakaminen, se ei siis ole varsinainen asiointipalvelu. Suurin käyttäjäryhmä on pienet ja keskisuuret yritykset. Verkkopalvelun kognitiivista saavutettavuutta on testattu pienimuotoisesti käyttäjätutkimuksen yhteydessä joitain vuosia sitten. Kognitiivisen saavutettavuuden ongelmia on tunnistettu mm. tekstien selkeydessä. Pääosa sisällöistämme on sellaisia, joissa kerrotaan, millä tavalla yrityksen pitää toimia, jotta se täyttäisi lainsäädännön velvoitteet. Käytetyt termit ovat usein varsin hankalia ja asiat monipolvisia. Keinoja, joilla yritämme tehdä sisällöistä selkeämpiä: otsikoissa käytetään toimijoille tuttuja termejä tärkein asia ensin tekstien palastelu väliotsikoin vaikeiden sanojen selittäminen esimerkein olennaisien tietojen kokoaminen infograafeiksi”
-
Vaasan kaupunki AvaaSulje
Miten huomioitte kognitiivisen saavutettavuuden organisaationne verkkopalvelussa?
”Olemme tehneet saavutettavuusauditoinnin verkkosivustollemme ulkopuolisen asiantuntijan toimesta, sekä järjestäneet saavutettuvuuskoulutuksia verkkosivujen päivittäjille. Viestinnässä pyrimme käyttämään mahdollisimman selkeää ja helposti ymmärrettävää kieltä. Tulevaisuudessa tutkimme varmasti ainakin tekoälyn tuomia mahdollisuuksia etenkin sivuston sisältöjen parantamiseen.”