Hallitusohjelmaan on kirjattu monia tavoitteita, joiden täyttymisessä digitaalisilla palveluilla on merkittävä rooli. Digitalisaation lisäämisellä tavoitellaan muun muassa sosiaalipalveluiden saatavuuden ja vaikuttavuuden lisäämistä ja asioinnin helpottumista. Uusia palveluita kehitetään ja julkistetaan innolla.
Monille ihmisille palveluiden käyttöönotto on kuitenkin liian vaikeaa. Digitalisaation huumassa syntyy usein monimutkaisia, organisaatiolähtöisesti suunniteltuja palveluita, jotka eivät näyttäydy ymmärrettävinä käyttäjän silmin. Digitaaliset palvelut eivät voi täyttää niille asetettuja korkeita odotuksia, jos kaikki ihmiset eivät pysty niitä käyttämään.
Helppokäyttöisyys ja ymmärrettävyys, eli kognitiivinen saavutettavuus, on edellytys sille, että erilaisista lähtökohdista tulevat ihmiset voivat käyttää digitaalisia palveluita mahdollisimman itsenäisesti. Helppokäyttöisyyttä ei tule vain ”huomioida”, vaan sen tulee olla kirjattu vaatimus kaikille digitaalisille palveluille. Käyttäjät ja heidän tarpeensa pitää kuulla ja nostaa kehityksen keskiöön.
Aidosti yhdenvertaisen digitaalisen yhteiskunnan toteutuminen tarvitsee palveluita, joiden käyttöönotto on mahdollista kaikille ihmisille, jotka digitaalisia palveluita haluavat käyttää.
Satu Timperi
hankepäällikkö, Selkeästi meille -hanke Kehitysvammatuki 57 ry
Mira Vihmo
hankesuunnittelija, Selkeästi meille -hanke Kehitysvammaliitto
Suvi Hiltunen
vastaava suunnittelija Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry
Mielipidekirjoitus on julkaistu Aamulehden verkkosivuilla 10.11.2023: Lukijalta: Kenelle digipalveluja suunnitellaan? (linkki aukeaa uuteen välilehteen). Kirjoitus on osa Käyttäisin digipalveluja, jos voisin -kampanjaa. Kampanjan järjestää Kehitysvammatuki 57 ry:n ja Kehitysvammaliiton yhteinen Selkeästi meille -hanke yhdessä Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry:n kanssa. Tutustu kampanjaan tästä linkistä.